Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Miért vettem roncsokat?

2012.06.08. 08:07 kőbájker

5.jpg

Nem nagyon szoktam a kommenteket olvasni, ha rajtam múlna, nem is lennének, de most mégis reagálok egy hozzászólásra: Marcell, aki amúgy a jawamoped.hu nevű igen informatív, néha általam is forrásként használt oldal házigazdája válaszolt egy csökkentértelműnek, amit hadd idézzek.

"a cikkből nem az jön le hogy minden robogó szar. Inkább az hogy olcsó húsnak híg a leve. (...) abból sincs értelme általánosítani ahogy Kőbájker szív a romhalmazaival. Sok tízezer robogó szopások nélkül teszi a dolgát nap mint nap az országban, csak erről nincs értelme írni, ez nem kaland!"

Ilyenkor mindig örülök, hogy vannak emberek, akik még tudnak olvasni. Képzeld el, mi lenne, ha szegény autómajom, robogószarozó kommentelő tudná - mert mondjuk nem csak belepofázna, hanem rendszeresen olvasná is a blogot - hogy csak azért van egyáltalán robogóm, és azért építem a Fost, hogy tudjak miről írni ebben az amúgy végtelenül unalmas témában.

Az emberek intuitív képessége jóval gyengébb, mint az agyatlan véleményfosási kényszerük. Képzeljük el, mi lenne, ha hetente kapnék 1-2 tesztrobogót és mindig csak ezekről kéne írnom. Jól hangzik, mégis felvágnám az ereimet, a legtöbb robogó ugyanis kábé olyan érdekes, mint egy grillsütő. Drogozni meg nem fogok, hogy ihletem legyen.

Ehhez képest még csak tesztmotort se kapok. Ha igen, azt általában én intézem, haveri körből, ezért van ennyi Tibi reklám, mert ő fanatikus és egyszerűen felhív, ha van valami érdekes vagy szép.

"Írj robogó blogot" - ennyi volt a felkérés a TC szerkesztőségtől. Nem azért, mert engem érdekelnek a robogók, vagy értek hozzájuk, hanem mert valamennyire tudok írni, és képes vagyok valami kihozni egy nulla témából, amit senki más nem vállalt, még a robogóbuzi Zách Dani se. Magyarul velem mindig történik valami, ha kell, akkor valamit szervezek, ha más nem, látok az úton egy barmot és lesz téma. Tegye fel a kezét az, aki szerint magamtól vettem robogókat, magamtól mentem el tavaly a mopedrallyra és nem a robogóblog miatt. Nos, aki feltette, fáradjon el beutalót kérni az elmeosztályra.

A Thunderace-t már eladtam mert kellett a zsé és két ekkora motor luxus. Yamaha XJR 1300, ez a motorom. És mivel a Yamaha TW-től meg kellett válnom, ezért egy erősebb, de még mindig könnyű, azért nyilván 250-es enduróra vágyom jelenleg. (Főleg, hogy alig van eladó Trailway, és ami van, bazi drága.) Ha nem motorozok, autóval járok. Ennyi, nincs itt robogó a képben. (Bár nemrégiben egy teszt során megtörtem, így egy Yamaha X-max 125-öt bevállalnék, ha nyernék a lottón.)

6.jpg

Kissé hülye vagyok, hogy - bár marhára nem vennék ilyet - témagenerálás közben ennyi energiát ölök ötvenes roncs szarokba. Mert ez nemhogy nem térül meg (ami nem is érdekelne), hanem egyenesen elveszik benne az öröm faktor. A színházas bulit buliból vállaltam, de a mopedrally projekt is túlnőtt rajtam: nyűglődés lett móka helyett. Ha most jó, szép és igényes lenne a Fos, akkor sem használnám a mopedrallyn kívül. De jövőre már nem szándékoztam menni. 

8.jpg

(Fel lehet fogni úgy is, hogy feladtam. A Fos jelenleg eladó, bejáratós, felújított blokkal, a képeken látható állapotban mínusz első fék. Hátha van olyan agyaroggyant, aki befejezné, mert amúgy utcára elég jó, önindítós, külön olajozású, pöccre indul, én viszont megutáltam a témát erősen. Winkler egy külön posztot akart erről "Eladó a Fos" címmel, de azt hiszem, ennyi bőven elég.)

Ha ezt az energiát beleöltem volna egy utcai motorba, akár egy négyütemű 125-ös pöcsköszörű átalakításba, akkor boldog lennék egy magaménak érzett járművel, de most az "ár"/teljesítmény arány elég rossz, és én egy robogót sosem fogok magaménak érezni. (Ár alatt értendő az idő, pénz, szarakodás, idegeskedés együttható.)

1.jpg

Ha ezt látom előre, megtartottam volna a Motowellt, az se volt többe, és mivel szinte új volt, egy darabig lenne egy tényleg jó robogóm. Amit esetleg kisebb dolgokkal egyedivé lehetett volna tenni és jó lett volna a mopedrallyra, meg kiugrani a közértbe.

Hogy végsőkig ragozzam, ha csak a pénzügyi részét beletolom egy 250-es enduróba, akkor van egy minden napos használatú, imádott járművem, amit a kedvenc hobbimra is tudok használni: földutas poroszkálásra. Nem mintha a Fos sokban lenne, hiszen a lényeg az volt, hogy filléres legyen, de ha azt mondom hogy egy nekem való árkategóriás enduró vételárából nem lehetne lealkudni fele ennyit, az mutatja, hogy azért tétel.  

7.jpg

Ezt az egészet két dolog miatt csinálom: elsősorban fontos, hogy ne csak azzal legyek hiteles, hogy 15 éve futárként marha sok robogóm volt és masszív felhasználó voltam, hanem hogy valami kis közöm most is legyen hozzá, ha már a való életben nem robogózok. Csak akkor robogóznék, ha tesztmotorokat adogatnának hetekre, de engem maga a robogó műfaj nem érdekel, nem szeretem őket a budi üléspozíciójukkal, a csak alul levő vázukkal, kettő ütemükkel. Még akkor sem, ha képes vagyok az ötven köbcentis géposztályban is lelkesedni, és nagyra értékelem ezeket a dolgokat is. (Annyira, hogy szeretnék egy veterán ötvenes, lehetőleg négyütemű kismotort egyszer, de annyira már nem, hogy egy rendes motor árát adjam érte.)

10.jpg

A másik dolog: ez egy útkeresés. Szerethető és praktikus jármű megszerzésének lehetőségét próbáltam kikísérletezni, persze lehetőleg szórakoztatva. Itt bizony benne van a pakliban az is, hogy mit ne csinálj, ha nem vagy rá felkészülve, milyen kalandok és buktatók vannak, meddig lehet elmenni, megvehetsz-e egy roncsot csak azért, mert ráizgultál, "a robogókhoz olcsó minden" alapon. Szólhatott volna arról is, hogy kis pénzből hogyan csinálj valami szórakoztatót, de ez nem igazán sikerült, mert nincsenek meg a lehetőségeim (műhely, stb.) meg volt is, aki segített benne az ún. leszarás módszerével.

Miért a "rossz" irányba megyek húszezres, rizikós szarokkal? Mert poénnak és helyzetkomikumnak tökéletes lehetett volna. Ha nem léptem volna át azt a határt, ahonnan már nem vicces, hanem a tökömtelevan.

dio.JPG

Ez nem versengés a profi szerelőkkel, nem pimpmájrájd meg profizmusra való törekvés, hanem geg. Biztosan van pár hülye, aki arra recskázik, hogy az egyik robogó 3,1-et eszik, a másik meg 2.96-ot, de nem nekik írok.

A buktatókról írni szerintem igen hasznos. A népítéletben sem azt érdemes olvasni, aki szerint a világon a legmenőfaszább autó a BMW 320D, hanem azt aki túl van az első félmillás meghibásodáson, vagy a kettőstömegű lendkerék cserén.  

3.jpg

Mindez az első sorban napi 5 perces szórakozást nyújtó tartalom azzal a szándékkal készül, hogy minél többen megkedveljék a robogózást. Affinitással nem rendelkezők is. Aki szerint a robogós szívásaim arról szólnak, hogy a robogók szarok, az nettó hülye. 

Épp az ellenkezője a lényeg: hogy irányt mutassunk, mit lehet bevállalni és mit nem. Amikor elkezdtem blogolni, még 50 rugóért lehetett jó robogókat venni, ami nagyon jó megoldás volt a BKV-zóknak, vagy az XKV-zóknak, ahol az X helyre behelyettesítheted azt a helyet ahol élsz.

(És ha nem sértődsz meg, nem fogok a te faludba költözni azért, mert neked nem tetszik, hogy a Hungária körúttal példálózok. Ugyanis azzal tudok példálózni, amit ismerek. Ez akkor is így van, ha szerinted Mucsaröcsögén biztonságos a kétszemélyes robogózás az óvódáig, mert attól még a Hungária körúton a tizennégyévesek megölnék az utast. Egy jogszabály pedig nem Okosjózsi bilibe lógó kezű kívánságait fogja nézni, hanem figyelembe veszi a kockázatokat. Nem csak az önös érdekeket, meg a magadnak képzelt jogokat, hanem a többség érdekeit védi. )

Ma már begyűrűzött  a benzinár és egyebek, így 100 ezer alatt csak roncsok vannak, és nekem az a dolgom, hogy ezt leírjam.

11.jpg

Mint ahogy azt is, hogy nem kell félni: egy jó 120-150 ezres robogóval nem lesz gond, alacsony költséggel üzemel, és akinek nincs új robogóra fél-egy millája, ugyanolyan boldog lehet a fenti ársávban egy gyönyörű, csilivili, megbízható használt példánnyal. Egy igen lefosott autó árának a feléből, és még át se kell íratni 80 ezerért.

12.jpg

Apóshoz, aki tőlem cirka 6 kilométerre lakik, 3 BKV jeggyel tudnék menni, csak oda, azaz az összköltség közel 2000, igen, kétezer forint. Az odaút laza 10 perc séta után tömegközlekedéssel kb. egy óra, majd egy újabb, levezető 10 perc séta: 1 óra 20 perc, ha pont elérted a buszt. Robogóval a költség kábé 160 (!) forint, menetidő 15 perc. Tizede se. És ha jó idő van és nem ölnek meg az autósok, élvezed is. 

Ne felejtsük el, hogy nincs mindenkinek többszázezre robogóra. Ezért természetes, hogy keresem a legelérhetőbb megoldást. Van, akinek a segédmotor megváltás a BKV-tól, és én mindent ezerrel támogatok, ami a tömegközlekedéstől való elszakadást jelenti, még a biciklit is. Nem azért, mert a tömegközlekedés koncepciójával van bajom, hanem azért, mert a magyar tömegközlekedés undorító.

2.jpg

Nagyot hibáztam, hogy bedőltem a Ricsinek és megfelelő műszaki alap nélkül álltam neki a Fos projektnek. Akartam venni egy jobb BWS-t, és azt építeni, de a Ricsi azt mondta, felesleges. Nyilván pénzt se akartam költeni, így végül is erősebb volt a spórolás, és a hülyeség. Meg az egó, hogy majd én megmutatom: vagyok olyan ügyes, hogy 15 ezerből (plusz apró) igenis építek egy egyedi robogót. 

Hát, nem vagyok, de legalább megmutattam sok ezer embernek, hogy 15 ezerből nem robogózunk. Inkább szívjam meg én egyedül, mint sokan mások. Én legalább írni tudok róla.

(Hozzáteszem: ha lenne műhely, tudnék hol szerelgetni, tudnám mivel szállítani egy-két szakemberhez, garantálom, hogy nem itt tartanék.)

9.jpg

Természetesen utálok szívni, hányok a villáskulcstól. Ugyan már azt se tudom, hogyan kell megfogni, de régebben azért építettem motort, szereltem autót, egy időben napi szinten könyékig voltam retkes, futárként. A mai napig nem bánnám, ha értelmes körülmények között szerelgetni tudnék, de nincs havi 50 rugóm megfelelő, fűtött garázst / raktárat bérelni. Van aki a tévét nézi, van aki elvan roncsokkal. És nem kell mondanom, melyik a jobb. Mindenki másnak is azt javaslom, ha nem is szerelget, hanem csak néha lemossa, meg kicserélteti a kopott gumit, de inkább a kis robogóját dédelgesse, mint a tetves ájfont meg a faszbúkot.

aprilia-sportcity-cube-scooter-1.jpg

Képzeljünk ide egy helyes ötvenest

Szóval a lényeg az, hogy a robogó az egyik létező legjobb jármű az átlagembernek, és igenis lehet egyfajta életérzés. Az "autó van értem" hozzáállás, a nyálverésként és péniszpumpaként funkcionáló autó, vagy a BKV alternatívájaként nem csak praktikus jármű. Funkcionalitása mellett lehet egy hobbi, egy valós érték, amelyet önmagáért lehet szeretni, amely örömöt ad és amely jobbá teszi az életedet.

4153c67a-234f-43df-88e9-027efc79be8c.jpg

komment

Címkék: bkv fos xjr tw motowell thunderace yamaha bws

süti beállítások módosítása