Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Magyar robogóval a Mopedrallyra?

2011.06.10. 15:57 kőbájker

 
Itt még görbe az eleje

Muszáj volt vennem valami ezért. Az idei mopedrally szigorú: csakis 50 köbcentit engednek meg, persze megértem, mert egy négyütemű 125-össel még jó is lehetne. Ez pedig maga a segédmotoros pokol, nem vitás.

Kénytelen voltam keresgélni. Természetesen aki hozzáértő, óva intett a kínai szaroktól, legtöbben eleve Yamaha-pártiak. Én is emlegettem már a Jog legendás tartósságát.

Természetesen mivel terep, arra gondoltam, legyen azért valami futómű. Így pár olcsó alternatíva, rögtön kiesett, de ragaszkodtam a mérsékelt költségvetéshez. Mert nem ahhoz kell az ész, hogy sok pénzből csinálj valami végig, hanem hogy kevésből, ráadásul biztosan nem voltam az utóbbi fél évszázadban lottónyertes, hogy százezreket költsek egy robogóra. Fél százezernél lőttem be az összeget.

Kézenfekvő volt tereprobogót választani. Természetesen az olcsóbbakat élből eladják, amikor még meg sem jelenik: maradnak a roncsok és a kevésbé szépek. Ez utóbbi kategória nekem megfelelt, még idomtörött is szóba jöhetett. De pár kipróbálni szándékozott típussal megtett rövid halálfélelem-stimuláció után rájöttem, ez a tereprobogó dolog baromira csak illúzió: ugyanolyan szarok, mint bármelyik mezei robogó terepen.


Kicsit jobban kifordul a kormány, mint a kerék

Találtam aztán egy Motowellt törötten, ami viszonylag új volt, alig futott. Látszólag komoly futóművel. Meg is néztem, csakhogy ugyebár kínai szar. Aztán gugli barátom megsúgta, korántsem kínai ez annyira, mint gondolnám.

Megnéztem azért vidéken egy Yamaha BWS-t aminek csak kicsit volt véres a torka, nem volt rajta például légszűrő, ami nem ritka jelenség használt robogóknál, de nem igazán értem, mi lehet az oka. (Ha elhagytam, csak veszek rá egyet, ha el akarom adni, nem?) De az ára jó volt és rendbe lehetett volna szedni. Azonban az ötvenes BWS hiába tetszett a barátnőmnek (mert szeme van), ha az üléspozícióját tekintve azt mondtam, inkább egy Komár Mopeddel csinálom végig. Nem vagyok se magas, se extra méreteim nincsenek, de úgy néztem ki az ötvenes BWS-en, mint egy idióta. A halott első futóművet tekintve pedig nem ilyenen szándékozok teleszkópokat felújítani.


Yamaha BWS, itt éppen nem terepgumival

Nagyon vacilláltam, de felhívtam ott rögtön a Motowell tulajdonosát, és paraszt módon tettem egy ajánlatot telefonba, egy viszonylag pofátlan összeggel – mentségemre szolgáljon a távolság és az azonnali döntéskényszer. Megegyeztünk, tűztem vissza Budapestre a Motowellért. Ez egy Magnet Sport, 2-3 éves, 3 ezer km-rel. Nem indult berúgóra sem, sőt az vissza se állt alaphelyzetbe és görbe volt a kormánya. De lesz ami lesz, ha nagy gáz van, veszek bele egy blokkot (esetleg négyüteműt) alapon elhoztam. Nem mondom meg, mennyiért - de elmondom, miért adta oda a srác annyiért.

Nyilvánvaló ugyanis, hogy taknyolt vele, pontosan tavaly nyáron. Konkrétabban a szokásos: vakbarom autós kifordult elé stoptábla mögül. Persze betétlapot nem ad, nem ismer el semmit, így az ügy húzódik, ráadásul nyolc napon túl gyógyul, vagyis bűncselekmény. A srác ugyanis telibe kapta a testével a járdaszegélyt, a bordái átszúrták a tüdejét: szerencséje, hogy él.

Ilyenkor nem elég, hogy hónapokig kórházba jársz és gyógytornára, sőt esetleg maradandó problémád marad, még azzal is szívatnak, hogy a biztosító nem fizet, mert nincs mi alapján fizessen: a rendőrség csak szabálysértési eljárásban tud határozatot hozni, bűnügyben nem. Ilyenkor végig kell várnod az ügyészségi szarakodást is. Senki nem hajlandó egy papírt adni, amivel bizonyítod, hogy nem te vagy a hunyó, így a károdra a kártérítés jár.

Én is pontosan ebben a cipőben járok, én sem leszek már fekvenyomó bajnok ezzel a vállal. Meg is vigasztaltam a srácot: egy év alatt pontosan semmi sem fog történni. A biztosító már tett ajánlatot, és az ajánlat jó, fedezi a piaci árat még úgy is, hogy megtartotta a roncsot. Ezért tudta - nekem - jó áron eladni. Mindketten jól jártunk. (Ha lehet ilyen ordenáré baromságot mondani a tények teljes ismeretében.) A bibi csak ott van: igencsak várnia kell, amíg ki is fizetik.

Én mindenesetre Millennium Falcon Norbi barátom segítségével nekiugrottam a Motowell-témának. Meglepetésre valóban Kínában készül, de bérgyártásban: ez valójában magyar (!) tervezésű, magyar robogó.


Így fog kinézni a rallyn

Kínáról tudni kell, hogy tud minőséget gyártani, ha akar. A filléres dolgok ótvar gagyik, de nem véletlenül gyártat ott sok cég: ha megfizetik, van minőség. A magyar tervezés nekem garancia: egy-két extrém kivételtől eltekintve például a magyar motorépítőket látva tudhatjuk, hogy mindig próbálnak überelni mindenkit a lehetőségekhez képest. Nagy csodák nincsenek, és úgy gondolom, készletekből válogatták össze, azt hiszem a Magnet Sport az árához képest (mindössze 250 ezer újonnan) nagyon is minőségi komponensekből áll. A mérete és tengelytávja viszonylag nagy, ami jó vezethetőséget feltételez, a futómű viszonylag komoly, és nagy, 13-as kerekei vannak, elöl-hátul hidraulikus tárcsafékkel. Ez számomra jó jel, ráadásul komoly rezonátoros a kipufogója.


A berugú fogaskereke visszaaplikálva a helyére

Jelen példányban az akksi döglött volt. A hátsó kerékcsapágyak lógnak, a berúgó szétugrott, ezt csak össze kellett rakni. Kellett egy karburátorpucolás, a kormányoszlop pedig nem görbült el, csak vissza kellett fordítani a helyére és meghúzni a kónuszt. Az első fék kegyetlenül nyikorgott, de ez a sok hónapos állás miatt volt, magától abbahagyta, ráadásul a betét is újszerű. Hátsó kerékcsapágycsere van még hátra. Az idomom repedéseit kell majd meghegesztetnem, de abból nincs sok, törött idom gyakorlatilag nincs.


Zégergyűrűfogó nélkül mindig szívás, de Norbi kezében a bugi

Fényezve nem lesz: a mopedrallyra idomok nélkül viszem, vigyázok rá, utána pucolás, szerviz és rögtön eladom, némi közelről látható esztétikai hibával, mint horzsolások. De csak azért adom el, mert ötvenes, nekem kevés és bármennyire is nagy testű, elég volt látnom rossz példának, hogyan néz ki a Winkler a Vinóján, amelyet hihetetlen és érthetetlen módon imád.


Ülés azért lesz rajta, meg oldaldekni is

Nem térnék ki rá most, hogy milyen a Magnet Sport, mert nem akarok elfogultnak látszani és a saját robogómat fényezni. Bárcsak ne ötvenes, vagy legalább ne kétütemű lenne. (Létezik négyütemű verzió is.) De ahhoz képest jól megy, frankón kanyarodik, egész jó. Szívem szerint nem vinném a rallyra, de még egy robogót nem vehetek csak ezért, kölcsönkérni pedig még egy Babettát sem tudok, mert egy ismerősömnek sincs. Pontosabban már vettem egy másikat, mert ketten megyünk – amíg a Magnet Sport szinte új, addig az valami rettenetes. De erről majd legközelebb.
 

14 komment

Címkék: yamaha baleset mopedrally bws motowell

süti beállítások módosítása