Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Törvénysértő robogó a kamu ötvenes

2012.09.24. 10:25 kőbájker

1.jpg

Kipróbáltam milyen a kamu ötvenesként használt 125-ös sportrobogó: csalódtam, ez sem lesz az én barátom. Pedig marha kíváncsi voltam a Yamaha SR 125 nevét koppintó Apriliára, ami cseppet sem szoftcsopper, hanem egy villantósnak számító gép, amelynek ötvenes kisöccséből dögivel lehet látni az utakon a műszaki állapot egész spektrumát átölelő példányokat, a lefosott belső generációstól az újszerűekig.

5.jpg

Az SR 50 1992 körül jelent meg, és üttörő volt a nagykerekű sportrobogók között, hisz a 13 collos egy ötvenes robogóban még ma is korrekt. A struktúra máig hasonló: méretes kerék, magas építés, kényelmes, osztott,  gyakorlatilag háttámlás ülés, dögös kinézet. Első generációst már láttam 60-70 ezerért hirdetésben, de az ilyet felesleges időpocsékolásnak tartom megnézni: csak nekrofiloknak ajánlott, vagy aki szereti a zombikat, meg szerelőket.

8.jpg

Az SR 1997-től 2004-ig nézett úgy ki, mint a képeken, utána meg volt ilyen is meg másmilyen is. 2000-ben jelent meg a 125-ös és 150-es kétütemű is, ez most éppen a nyolcadliteres, annak ellenére, hogy az ötvenes matricáját ragasztották rá.

7.jpg

Egy ekkora kétütemű mindig jó megoldás arra, hogy a gáz agyatlan húzkodásával elképesztő fogyasztást produkáljunk. Nem kivételek ez alól a robogók sem; szerintem az SR-el be lehet veretni 5-6 litert. Az Aprilia az ötveneshez fejlesztett egy D-tech nevű befecskendező rendszert, ami állítólag teljesítményben és fogyasztásban is fenomenális, de az a nap kínzó kérdése marad, hogy létezik-e a rendszer a 125-ösben is.

Ebben biztosan nincs, mert tutira ráírták volna. Normális, finom használat mellett azonban 4 liter körül is megállhat, mert a blokk fölényes teljesítménye a szabályoknak megfelelő haladás esetén azt jelenti, hogy nem erőlködik, és nem is nagyon forog a blokk, vagyis a kisujjából kirázza a legális tempót.

12.jpg

Olyan döbbenetesen nyélgázra sem megy: nem gyorsul sokkal jobban, mint egy izmosabb ötvenes kétütemű, csak ez nem hagyja abba ott, ahol a kisebbik elfogy. 110-ig sikerült felcsavarnom, simán gyorsult addig, de azért ne motoros léptékben gondolkodjunk, hiába a két ütem. Könnyen lehet, hogy országúton ennél sokkal többet is megy, ami azért is érdekes, mert vannak, akik ezzel a robogóval túráznak, de azért a 160-as skálázást erős röhejnek tartom. 90-100 utazó meg se kottyan neki, szerintem ott a fogyasztás is baráti.

4.jpg

Fellapoztam a motorkatalógust, hogy ne írjak nagy hülységeket, és két döbbenetes adatot találtam: az egyik, hogy a 125-ös tengelytávja 8 centivel hosszabb, pedig én azt hittem, az ötvenes csont ugyanígy néz ki. Ez a különbség biztosan nem jelentkezik az ülsépozícióban, mert ennél szerencsétlenebbül ülni tuti nem kell az ötvenesen sem.

13.jpg

A másik érdekesség szerintők, hogy a fékek erős markot kívánnak, ami egy diszkrét leszarozása a dolognak. Itt vagy az évjárat nem stimmel, és esetleg fejleszettek a féken, vagy valaki valamit benézett, mert az SR 125-nek atomjó fékjei vannak, ez az egyik legpozitívabb dolog, amit elmondhatok.

9.jpg

A futómű is korrekt, ha csak azt nézzük, hogy robogó. Normális, hétköznapi közlekedésre kiváló: feszes, kissé ráz, de az úton tart, nem pattog el. Azonban a futómű-üléshelyzet-kezelhetőség-stabilitás kompozíció sokkal rosszabb, mint vártam, egyáltalán nem éreztem, hogy ezzel szeretnék marha nagyokat kanyarodni és döntögetni, sőt.

Aki ezzel nagyokat tud motorozni, az valamit nagyon tud, az biztos. (Vagy ráköltötte az a pár százezret, amivel versenyrobogót faragott belőle.) Közlekedni tudtam vele, de motorozni, főleg élvezeteset, a vártnál kevésbé sikerült. Igaz, a közút, az közút, ezt ne felejtsük el, de azt sem, hogy elég röhej lenne, ha pont egy robogót kéne versenypályára vinni ahhoz, hogy megmutassa, mit tud.

14.jpg

Van egy egyszerű tesztem egyenesfutásra: 90-100-nál nagyon finomam elkezdem picit előre-hátra mozgatni a kormányvégeket: az SR azonnal vad kalimpálásba kezdett, ami azt jelenti, hogy az útbordákra is érzékenyen reagál. És ehhez hozzájön, hogy a robogós billegési hajlamot képtelenek voltak kiszűrni. Szóval, ez is csak egy szkúter: többet tud, mint az átlag, de azért ezzel se sportoljunk.

11.jpg

A legrosszabb az üléshelyzet: az osztott nyereg kényelmesnek és stabilnak tűnik, látszólag biztos seggileg, de valójában az ülés szinte folyósan puha, a régi mercik elfáradt epedás üléseit juttatta eszembe, amit mindig utáltam. A lábtartó trepni túl magasan van, 175 centisen a legrosszabb budipózok egyikében ültem: ez az, amit nagyon másnak képzeltem. Ráadásul alig ér le a lábam: spiccelni kell a lámpánál, ami necces egy robogón, hisz a TT 350 endurómmal ilyen bajom nincs.

16.jpg

Olyan érzésem van, mintha a hasmagasság is túl nagy lenne, az egészet lejjebb kéne engedni, hogy stabilabb legyen. Bele sem merek gondolni, mi van, ha utas van a kakasülőn, hiszen forgalomba helyezés után ez  kétszemélyes, A-val (vagy B125-el, 15 lóerő alatt van) vezethető nagymotor lesz. A futómű hátul szép vastag monoshock, elöl bazi vastag teleszkópszár, csak valahogy furán csillogott; ez valójában króm hatásű matrica az alsó csövön.

10.jpg

Egyéb részleteiben az SR a lehető legigényesebb: a jellegzetes dupla játékűrhajó-hátsólámpa felér egy márkajelzéssel, az első dupla projektoros fényszórókat sötétben nem próbáltam, de jól néznek ki, csakúgy mint az idomzat, és a kis majrévasak. A formás dupla ülés meglepetésre egyben nyílik, alatta sisaktartó és betöltőnyílások, a műszerfal a külön visszajelző lámpasorral bizalomgerjesztő. Ez nem kínai tucatpanel.

6.jpg

Engem csak ez a kicsit túlzott racing-jelleg zavar, a kamu levegőbeömlőkkel. A 13,3 lóerős motor jól megy, a futómű megfelelő, de ne akarjunk annyira száguldani még akkor sem, ha egy 16 évesnek ez álmai netovábbja. Bár az Aprilia nagyon kulturált, mert szerencsére nem hegyezték széjjel, nekem mégis jobban tetszene egy négyütemű blokkal. Igaz, az üléshelyzettel sehogy sem tudnék megbarátkozni, talán más adottságúaknak ezzel nincs gond, de nem tudom elképzelni, hogy ül ezen az, aki tényleg magas. Ha ezt, és a parasztvakító sportrobogó imidzst félretesszük, igen jó robogó. 

3.jpg

komment

Címkék: aprilia sr125

süti beállítások módosítása