Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Sikíts Linda, sikíts!

2011.09.01. 18:41 kőbájker

Nálunk nyugatabbra a motorkerékpáros kultúra sokkal szélesebb spektrumát hozta létre a "haldokló" kapitalizmus. Olyan népszerű kategóriák léteznek, amelyeket mi alig ismerünk.

Miközben Magyarországon a robogók csak a kilencvenes években terjedtek el, és amíg a moped/mokick vonalból a hetvenes-nyolcvanas évekre csak lindás Babetta, Simson és társai jutottak, addig Nyugat-Európában eszméletlen mennyiségű kis 50-es típus létezett. Olyan nagynevű gyártók, mint a Puch, Sahcs, Hercules, Peugeot, Motobécane rengeteg típussal jöttek ki a hatvanas évek óta, mindkét kategóriában.

A moped szó eredetileg a pedálos segédmotorokat jelölte, de ma már elmosódott az egzakt jelentés, általános gyűjtőfogalom lett. A mokick azonban egyértelműen a berúgós típusokat jelöli: sok olyan létezik, amelyet mind berúgós, mind pedálos változatban is készítettek. Még a magyar piacon is volt ilyen, pl. a Komár, amely a nyolcvanas évek cikinek tartott kényszermegoldásából mára szép, becsülendő veteránná érett. 

Természetesen az európai és amerikai moped-kultusz kitermelte a maga kettyósait, akik motorépítéshez ezeket a kis bringákat találták meg. Ma már külön cégek szakosodnak arra, hogy elképesztő minőségű tuningot hajtsanak végre a civilben észrevehetetlen kis haszonállatokon.

Magyarországon erre nincs kereslet, pedig a szomszédból fillérekért hozzák a levetett, 10-30 éves, tök jó állapotú alanyokat. Azt hiszem, mi még éretlenek vagyunk ehhez: még kell a pöcshosszabító jelleg a kétkerekűeknél is, három lóerőben pedig ezt nem találjuk meg.

Talán a jövőben egyre többen kapnak kedvet, hogy a motorépítés legolcsóbb módját kipróbálják, vagy hogy kipofozzanak, illetve megvegyenek egy veteránná vénült klasszikust. Állítom, ma már egy Simson Schwalbe-val vagy egy Komárral is meg lehet jelenni. Sőt, mégy egy Verhovinával is, csak az - a nálam hozzáértőbbek szerint - nem biztos, hogy eljut a célig.

Addig is csorgassuk a nyálunkat együtt: kis reszeléssel még egy moped is lehet szívdöglesztő. 

 

21 komment

Címkék: tuning moped

süti beállítások módosítása