A biciklist elütötték szépen és persze idióták halomban vitatkoznak azon, hogy kinek van igaza. Jobbára a legtöbben a bringás pártján állnak, én is.
Bármennyire is őszintén rühellem a bringásokat, a tény az tény marad: senkinek nem kell hátrafelé elsőbbséget adnia. A bringásnak sem. Ugyanolyan teljes jogú jármű. Sem a bringást, sem a gyalogost, sem a kutyát nem ütjük el semmiféle képzelt felsőbbrendűség tudatában, még akkor sem, ha szabálytalankodik, sőt, még akkor sem, ha az átlag prosztó számára elérhetetlen járművünk van szerintünk, ezért rohadt nagy embernek gondoljuk magunkat.
A biciklis nem szabálytalankodott: sőt, körültekintő volt. Nem kellett arra számítania, hogy hátulról leszorítják, és nem is nagyon lett volna esélye szublimálni. Jó pár videója van fent, lehet rágódni, hogy hol van igaza és hol nincs. Sok szituációban nagyon normális, de néha látszik, hogy fogalma sincs, hogy egyrészt bátran le lehet mondani az elsőbbségről, ha az jobbá teszi a helyzetet, másrészt az autóknak van holttere is, a legkritikusabb jobb hátul, ahol nem kéne kolbászolni; inkább fékezzünk, hadd távolodjon, mert nem látszik neki a bringás. Igaz, ezt jó pár hülye robogós és motoros sem tudja, pedig nekik még tanították is.
Ragozhatnám azt is, hogy az úttesten a bicikli ugyanolyan jármű, mint a többi. DE sem az autósok, sem a gyalogosok egyszerűen nincsenek felkészülve a járdán és a kerékpárúton közlekedő bringásokra: a kerékpárút, mint olyan, nincs bevésődve a fejekbe. Ott téblábolnak, az autósok nem számítanak onnan senkire, főleg ha a járdával közös - gondolj bele, hogy egy kereszteződésben még a járda forgalmát is figyelni kellene, főleg, ha fák is takarják! Ergo a bringásnak kell tudomásul vennie, hogy neki kell alkalmazkodni. Nem lehet mindenhonnan és mindenhova csak úgy ész nélkül lerongyolni, mert valós vagy vélt elsőbbségük van. Csakúgy, mint ahogyan a motorosoknak is úgy kell közlekedni, mintha láthatatlanok lennének. Minden kétkerekűnek, mert őket nem védi semmi!
A fenti gázolós esetben azonban a lényeg az, hogy minden jármű előzését és minden tárgy kikerülését kellő körültekintéssel és kellő oldaltávolsággal kell végezni. Ez alapszabály.
Külföldön is láttak már ilyetAz egy nyomon haladónál különösen számítani kell az oldalirányú mozgásra, ezért még kritikusabb a megfelelő oldaltávolság betartása. Nem tudom, pontosan így van-e a KRESZ-ben, de a legfontosabb: a józan paraszti ész.
Amikor motoros futár voltam, napi szinten akartak a fenti módon fellökni. A kritikus járművek - nem túl meglepő módon - a buszok, a teherautók (volt, amelyiknek nekidőlve húztam le a sarat az oldaláról, mert csak így tudtam kiegyensúlyozni magam, hogy fel ne lökjön) és a hülyenők által vezetett személyautók. Ez utóbbiak fel sem bírják fogni az oldaltávolság fogalmát, különösen nem az útfelület és az egy nyomon haladás relációjában. Érdekes módon itt a BMW/Audi/Mercedes szentháromság kevésbé játszott annak idején.
Erről jutott eszembe, hogy nem ártana megemlítenem egy fontos dolgot kezdő robogósoknak. Ez egy olyan konkrétum, amit Pali haverom meg is kérdezett, szintén kezdő robogósként: ugye jobbra húzódva az út szélén kell közlekedni?
Bármit is mond a KRESZ - bár sosem voltam híve annak, hogy okosabbak legyünk a szabályoknál - ez most könnyen lehet, hogy kivétel: véleményem szerint az út szélén közlekedni robogóval tilos!
A robogó (pláne a motor) ugyanolyan teljes jogú gépjármű, mint bármelyik másik. Ezt azonban a közlekedés többi részvevője nem feltétlenül érti. Ezért ha lehúzódsz, el fognak nyomni és előbb-utóbb ugyanúgy végzed, mint az elhíresült biciklis. Ha lehúzódsz, arra ösztönzöd a hülyéket, hogy ész nélkül előzgessenek, a megfelelő oldaltávolság ignorálásával. Te pedig duplán veszélyes helyzetbe kerülsz, amikor centikre húznak el melletted, mert esélyes, hogy az úttest széle rosszabb minőségű. Az pedig esetleg megvezeti vagy megdobja a robogót és máris a járdaszegélyen vagy az autó alatt találod magad.
Ellenben ha a forgalmi sáv közepén haladsz, akkor a mögötted haladó mindenhogy kénytelen lesz sávot váltani az előzéshez, így nagyobb eséllyel a megfelelő ívben fog kikerülni. Ráadásul neked is van majd' egy métered, ha esetleg mégsem tartanának kellő oldaltávolságot.
Legyen "jelenléted"az úton, hogy észrevegyenek és ne lökjenek fel. Nem kell hátrafelé tekintgetned és arra ügyelni, hogy nehogy neked menjen valaki. Nem kell elengedned senkit, mert gyorsabb: nem vagy alsóbbrendű. Nem adunk elsőbbséget a mögöttünk jövőnek, kivéve, ha az megkülönböztető jelzést használó jármű!
Robogóval, motorral nyugodtan haladj a forgalmi sáv közepén. Ha kell, negyvennel: ennyit enged meg a szabály. Majd ha a szabályt módosítják, ráérsz akkor gyorsabban menni azért, hogy az autóknak kényelmesebb legyen. (Ne feledd: lakott területen belül nekik is 50 a maximum!) Persze a gyakorlatban átlagos robogóval úgysem negyvennel fogsz haladni, bőven tudod tartani az autók tempóját.
Ha nagyon lassú a járműved és egyértelműen feltartod a forgalmat (70-es táblánál negyvennel araszolsz), kicsit húzódj le, de ne annyira, hogy elnyomhassanak: haladj a forgalmi sáv külső felének közepén. Én a Schwalbéval ezt csinálom, mert jóval lassabb, mint egy robogó. De ne húzódj ki a szélére, soha ne haladj folyamatosan egy méternél közelebb az útpadkához.
Sose felejtsd el, hogy az autósok nagy része vak: minél kevésbe zavaróvá akarsz válni, minél jobban összehúzod magad, minél jobban félrehúzódsz, annál nagyobb veszélyben vagy.
Robogósként érdemes feltűnő színű ruházatot, sisakot használni, vagy a sisakot lematricázni, hogy a karosszériával rendelkező közlekedők is észrevegyék, hogy te is közlekedsz. Még ha feltétlenül fel nem is fogják.
Desszert: vak hülyemotoros alulmúlja a BKV sofőrt
tcomment feed
Nincs megjeleníthető elem