A motorkerékpár-ipar kronológiában nem tartotta a kétkerekű jármű hierarchiát, azaz nem a robogókkal kezdődött a történelem.
A Yamaha motorkerékpár-gyár 1954-ben alakult, a Nippon Gakki hangszergyártó vállalat részeként. A legenda egyébként nagyjából igaz, hogy a Yamaha mérnökei európai gyárakba mentek ellesni a know-how-t, de hogy ennek tényleg volt-e magyar vonatkozása, arra nem vennék mérget. Az első motorkerékpár Nippon Gakki néven jött ki, és egy 125-ös DKW másolata volt, ami egyébként abban az időben nem volt jogilag problémás.
A Yamaha márkanév 1955-től létezett. 125-ös, 175-ös és 250-es kétütemű modellek egész sorát gyártották már, amikor 1960-ban belevágtak a robogógyártásba is. Japán akkor már motorkerékpár nagyhatalommá vált, de volt egy probléma: a piac vagy 20 japán motorgyártó között oszlott fel, így a Yamaha kétségbeesetten próbált újabb piacokat hódítani. A japán robogó-piacot a Shin Mitsubishi és a Fuji Sangyo uralta.
A Yamaha első robogója, az SC1 (vagy Yamaha SC-1, mert hol így, hol úgy írják) kedvező fogadtatásra talált: 175 köbcentis kényszerléghűtéses kétütemű blokkja (ez valószínűleg ventilátoros volt, mint a Simson Schwalbén), félautomata váltója, monocoque váza, önindító/dinamó egysége, kardánhajtása innovatív konstrukciónak számított, emellett egyoldalas első és hátsó felfüggesztéssel rendelkezett.
Kétségkívül gyönyörű darab mai szemmel, jól is mentek az eladások – egy darabig. Nem volt ugyanis elég kiforrott konstrukció: problémák voltak az erőátviteli alkatrészekkel és a hűtéssel is. Ki is vették év végére a gyártásból.
Mindeközben megjelent egy ötvenes típus is, az MF1. Akkora piaci igény volt, hogy a kereskedők hotelekben éjszakázva várták, mikor készül el a szállítmányuk. És ez a modell is rosszul sikerült: még váztörések is előfordultak.
A cég tragikus helyzetbe került: a termelés drasztikus csökkentése mellett a garanciális problémák megoldása komoly pénzeket emésztett fel, így mind a kereskedők, mind az anyacég csődhelyzetbe kerültek.
A Yamaha ekkor stratégiát változtatott: saját kereskedelmi hálózat kiépítésébe kezdett. A kereskedők jobb feltételekkel tudtak értékesíteni és így az új struktúra megmentette a belföldi piacot a teljes haláltól. Mindeközben az export is beindult végre a Yamaha nemzetközi részlegével, amely teljesen saját hatáskörben szervezte az USA értékesítést.
Az új YA5-s motorkerékpárral el tudtak érni némi sikert és az MF1-et is tovább gyártották, miközben az első robogójuk eltűnt a süllyesztőben.
Hát nem átkos dolog ez a robogó?
tcomment feed
Nincs megjeleníthető elem