Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

A robogósnak nem kell térd?

2013.04.25. 13:37 kőbájker

13.jpg

Tél után azonnal nyár lett, repülőrajttal indult a szezon, ami nem nagy baj, de nem árt tudomásul venni, hogy az autósok kis szeme nem szokta még meg a motorok látványát.

Az autós agy motoros/robogós szemmel néha érdekes. Ott van előtte a motoros, talán látja is, de az agya nem fogja. És nem arról beszélek, amikor a motoros a hülye és nem érti a holttár fogalmát, mert azt a tényt se felejtsük el, hogy ha az autósnak 360 fokban körben lennének szemek a búráján, attól még a kasztni kitakar ezt-azt, hanem arról, hogy a szabályosan, megengedett sebességgel védett úton közlekedő motoros elé is képesek kimenni, mert nem fogják fel, hogy ott van. Ezért kell mindig óvatosnak lenni és mindig számítani arra, hogy valami hülye az orrunk elé kanyarodik.

Pár napja két mentőautó akart fellökni, az egyiknél ugyan szinte holttérben voltam, már ha holttérnek vesszük azt, hogy az út mellett parkolva körülnézés nélkül besorolt a forgalomba. Ahol is szinte megértem, hogy nem látta a motort, hiszen keskeny, igaz ég a lámpája, de az index gondolom a mentőnél sincs beépítve, mint a BMW-kben sem, azért biztos lekötötte a figyelmét nehogy véletlenül használja az irányjelzőt.

Motorral/robogóval sajnos bármikor megtalálhat a baleset. Hogyan tudunk védekezni? Két hatékony eszköz van: felfokozott figyelem és protektorok. Most jön az anatómiaóra.

Az ízületek nagyon érzékeny alkatrészek. A csonttörés simán gyógyul, maximum görbe lesz vagy rövid, de a funkciójának eleget tud tenni, azaz tartani tudja a testet és a rajta levő izmokat.

Az ízületekkel kicsit rosszabb a helyzet. Amikor motorbalesetem volt - mert hülye voltam és azt hittem beadják a jobbkezet, ezért nem fék készenléti állapotban érkeztem a kereszteződésbe – a vállficamom visszatétele előtt azt mondta az orvos: ez már soha nem lesz jó. Anyád, mondtam, majd én megmutatom!

Nem mutattam meg, és ebből a szempontból teljesen lényegtelen az orvosi hozzáállás és a kezelés teljes dilettantizmusa, amely után egy sportoló profi manuálterapeutának köszönhetem, hogy tudok edzeni és motorozni. De a villanykörtét nem tudom becsavarni, nem bírom annyira felemelni a kezem. Tényleg soha nem lesz jó, pedig csak egy ficam volt. És mindez annak ellenére, hogy a dzsekiben volt vállprotektor.

Térdsérülésem nem volt szerencsére, de nem kell nagy ész hozzá, hogy a tárd helyzete sokkal rosszabb. A térd ugyanis szintén teherviselő elem, de leegyszerűsítve amíg a vállad csak a lógó karjaidat tartja egész nap, addig a térded az egész testedet. A térd mozgatása által tudsz menni, felállni, leülni, futni.

térd.jpg

A térdízület talán a legbonyolultabb ízületünk, a komplett szerkezetet a comb és a vádli ín-izom képletei, a térdízületi porcok, ízületi hártya, ízületi tok és a szalagok alkotják. A térd annyira kifinomult egység, hogy a mozgását 20 évvel ezelőtt még nem tudták lemodellezni, nem voltak annyira fejlett számítógépek és algoritmusok, amelyek utánozni tudták az emberi járást.

A térd ízületeit az emberi testen semmi sem védi a mechanikai hatások ellen. Képzelheted, mekkora erőhatások érik, csak ha eltaknyolsz robogóval és térdre érdekez, esetleg elkapsz egy szegélykövet.

Ha a vállam egy sima hátraesés okozta ficamtól egy év függesztőrácsos kezelés ellenére soha nem lesz jó, gondolkodj el azon, mi történik, ha széttörik a térded. Erősen örülhetsz, ha egy ilyen baleset után, hosszú rehabilitációt végigküszködve járni tudsz.

Egy térded van (lábanként értendő) és ha széttöröd, nem vehetsz a boltban másikat, mint ahogy térdvédőt vehetsz mindezt megelőzendő.

2.jpg

Térdprotektorból sok verzió létezik. Van a motorosruhába épített verzió, amelyből a sajátjaim nem jók, mert nem sikerült olyat gatyát vennem, amiben pont jó helyre esett a protektor, így inkább kivettem. Létezik farmerba épített is, ez nyilván kevésbé jó, de jobb, mint a semmi. A bőrgatyák vagy kombik protektorai elvileg rendben vannak, hiszen azt eleve úgy veszed meg, hogy stimmelnie kell rád, és itt az árban bőven megfizeted a minőségi protektort is.

A hétköznapokban a legtöbb embernek azonban a külső protektor a tuti védelem. Különösen, hogy rengetegen motoroznak/robogóznak utcai ruhában, illetve egy robogós biztosan nem fog protektoros motorosruhát felvenni.

Alapvetően kétféle külső térdvédő létezik: a kemény és a puha protektor. Nekem mindkettő van, de a puha protektort részesítem előnyben. Egyrészt kényelmesebb: a jó puha protektor pontosan illeszkedik, és észre sem veszed, hogy rajtad van. Nem egyszer fordult elő, hogy elfelejtettem levenni. Mivel elasztikus, ütközéskor sem fordul le a térdedről. Másrészt máshogy reagál az erőhatásokra.

A kemény protektorral az a bajom, hogy az a fixa ideám: a kemény külső ugyan szétoszlatja az ütközési energiát a protektor külső felületén, a párnázása azonban nem annyira jelentős, így keményebbet csattan a dolog. Persze lehet, hogy nem így van, de az biztos, a puha protektorom sokkal stabilabban van fent, köszönhetően a kétoldalas dupla, biztosításos tépőzárnak. Az ütést három réteg nyeli el: a neoprén alatt levő merev protektor, és belül egy speciális emlékezőhab és szivacs védi. Én biztosabbnak érzem.

Igazából mindegy, csak legyen. Már csak gazdasági megfontolásból is, mivel alig tízezer forint felett van jó térdprotektor. Ehhez képeszt hadd szolgáljak pár adattal, mibe kerül egy térd rehabilitáció.

12.jpg

Kaptam egy frankó árlistát a gyógyászati segédeszközökről, de nincs idegem végigböngészni. Legyen egy rehab térdrögzítő 20 ezer, amit két havonta cserélni kell. A kórházi kezelés alatt a munkából való kiesés a fizetésedtől függ. A műtéthez csúsztatsz vagy nem, nem tudom. A munkahelyed megvár vagy sem, nem tudom, és azt sem, hogy a munkaképességed változik-e. A kezelés egyéb költségei, utazgatás az orvoshoz, gyógytornászhoz, rendes gyógytornász maszekban stb. mind tetemes költséget emésztenek fel. Virtuálisan több százezer forintról beszélünk. Mindezt azért, mert sajnáltad a pénzt egy térdvédőre, vagy lusta voltál felvenni. De vissza kell utalnom az elejére: ha széttörik a térded, nem lesz jó és ez nem azt jelenti, hogy hasogatni fog hidegben, hanem hogy örülhetsz, ha behajlik.

A térdvédő azonban nem csak sérülés esetén jón jól. A térd rendkívül érzékeny a menetszélre is, aminek az eredménye reumás megbetegedés. Szokás azt mondani, hogy a motorosok majd öregkorukba visszakapják a téli motorozást, és valóban fájnak a térdei azoknak, akik hidegben motoroztak. Ha az ízület „megfázik”, állandó ízületi gyulladás lép fel.

A térdprotektor azonban spoilerként viselkedik, eltereli a menetszelet a térdről. A puha protektor neoprén anyaga miatt kifejezetten melegíti is a térdet, hideg időben sokkal kellemesebbé téve az utat. Nyáron sem kellemetlen, és ne feledjük: nyáron is van menetszél. Soha ne tegyük ki az ízületeinket a menetszél hatásának: erről felül a dzseki gondoskodik, legalul pedig a motoroscipő. Miért maradna a térdünk szabadon?

Az egészség és a balesetvédelem alapvetően fontos dolog. Az élményekért motorozunk, nem azért, hogy problémákat gyűjtsünk. Remélem nem kell leírnom, hogy soha ne ülj se motororra sisak, térdvédő, motorosdzseki, kesztyű és megfelelő lábbeli nélkül.

1.jpg

Robogósoknak kicsit más a helyzet, mert gyakran mennek rövidebb távokat, senki nem fog komolyan felöltözni azért, mert ebédidőben kiugrik robogóval az étkezdéhez. Nekik nagyon tudom ajánlani az általam is használt Asesso puha térdprotektorokat, mert kényelmes, gyorsan fel és levehető, és emellett vállalhatóan néz ki, nem érzed magad Robotzsarunak benne, nyugodtan rajtad maradhat, amíg beugrasz valahova.

Számomra nem utolsó szempont, hogy a gyártó, Asesso Zoli fanatikus a minőséget és a tervezést tekintve, pontosan olyan hülye, mint ahogy én állok a dolgokhoz. Igaz, még nem ismertem, amikor a térdvédőjét vettem. Bármelyik komoly motorosboltban kapható, de nem kell feltétlenül ilyet választani, csak legyen valamilyen térdvédőd.

Persze ne a gyerek Mikiegeres biciklis térdvédője legyen az.

komment

Címkék: felszerelés baleset protektor

süti beállítások módosítása