Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Robogózzunk télen is!

2012.12.20. 15:59 kőbájker

Beugrott Tito barátom, de éppen csípőszűrésen voltunk a Szipojjal, így nem tudtunk beszélni. Szipoj a lányom, három hónapos és szűrni kell a csípőjét, hogy majd faszán tudjon motorozni. Tito hozott motor alakú sütiket, én meg majd cserébe adok neki buzisört, betáraztam már egy csomót ilyen baráti összeröffenésekre. (A gyengébbek kedvéért: buzisör = alkoholmentes sör, lehetőleg citromos.) Mi nem vagyunk motorosbanda, annak szarok is lennénk, mert én nem iszom alkoholt, de néha együtt motorozunk. Igaz, erre már rég volt lehetőségem: hülye, aki gyereket csinál meg edzőtermet nyit egyszerre.

Én utálok minden ünnepet, idén karácsonyra, azonban most nem azt kérném, hogy pusztuljon el az összes ünnep, hanem hogy legyen három napom befejezni az elmaradt Totalbike cikkeimet. Köztük annak a Harley Sportsternek a tesztjét, amely mellett sörözni fogunk a Titóval a teremben.

4.jpg

Ma megint annyi dolgom volt, mint az állat, ráadásul a kocsimat is oda kellett adnom, így robogóval ugrottam ki a gyorsnyomdába. Erről eszembe is jutott, hogy megírjam: kell-e fosni a téli robogózástól?

A kérdésre a válasz: nem. Kivéve, ha valaki viszonylag rosszul uralja a járművet. Ha az a fajta vagy, aki fél óráig lógatja a lábát elinduláskor, akkor hagyjuk a téli közlekedést, és nem azért, mert fázol.


Mindenki másnak ugyanúgy működő alternatíva a BKV-val szemben, mint az év bármely más szakában, legalábbis addig, amíg le nem esik a hó. Hóban ne robogózzunk. Van téli robogógumi, az igaz. De akkor se. Ez egy kétkerekű eszköz, két helyen garantáltan nem működik: hóban és homokban. Ez utóbbi ritkább errefelé, csak nyáron van sok, felvonuláskor.

Nyilvánvaló, hogy fel kell öltözni, erre már utaltam korábban. Én ma nem mentem messze, 3 kilométerre nincs szükség termocuccra alul. Farmer volt rajtam, de nem feledkeztem meg a puha térdprotektorról, ami nem csak esés ellen véd, hanen a szél ellen is, jelentős szerepe van abban, hogy nem érzed a hideget annyira.

1.jpg

Felül cordura dzseki volt rajtam, de már benne van a bélés. A kesztyű erre a távra sima nyári, ilyenkor télen azonban muszáj integrálsisakot használni, vigyorgóban az agyadig fagysz. Szerencsére nemrég kaptam ajándékba egy olcsó gagyisisakot, ami városban ugrálni robogóval azért bőven megfelel. És mivel új, azaz nem retek, mint a rendesen használt sisakom, ad némi komfortérzetet. Lábbelinek egy nem motoros bakancs volt rajtam.

Aki pár kilométerre jár, ennyivel simán túléli. Aki tizenkilométert robogózik télen, annak már muszáj normális felszerelést használnia. A legnagyobb veszély nem az, hogy menet közben megfagysz és beleesel az árokba mint egy zsák krumpli, főleg Budapesten vagy egyéb városok nagyobb forgalmú útjain, ahol nincs is árok.
Sokkal inkább az jelenti a problémát, hogy télen a tapadás nem egészen ugyanolyan, mint nyáron.

3.jpg

Egyrészt a gumi sokkal merevebb, de ezért ne kint akarj csajozni a hóban, másrészt a tapadás még száraz úton is sokkal rosszabb. De az út gyakran még akkor sem teljesen száraz, ha annak látszik.

Bánjunk óvatosan a gázzal és a fékkel is. A népszerű bináris gázadagolást ilyenkor nem ajánlom, még egy robogó is tud csúnya meglepetést okozni fullgázon, ha taknyos az út. A fékutakat célszerű sokkal hosszabbra hagyni és tudomásul venni azt, hogy az autóké is sokkal hosszabb. Még akkor is, ha sok birka ezt nem tudja; ne nagyon ugrálj be autók elé, mert végzetes lehet.

A robogó fékjének legnagyobb ellensége a nyálka és a por. Ez utóbbi télen kevésbé valószínű, és talán megdöbbentőbb száraz úton esni kurva nagyot a por miatt, de a jelenség hasonló csúszós úton is: a nem megfelelően adagolt első fék miatt blokkoló és megcsúszó első kerék azonnal keresztbevágja a kormányt és már fekszel is. A hátsó kereket is könnyű megcsúsztatni fékkel is, de az legalább korrigálható.

2.jpg

A kritikusan veszélyes helyek közül nem a macskakő a legdurvább. Nálam az első helyen a villamossín van, ami nagyon-nagyon veszélyes: soha ne keresztezzük párhuzamoshoz közelítő szögben, próbáljuk merőlegesre venni. Persze lassan és óvatos gázzal, de kellő lendülettel, hogy rajta se gázt adni, se fékezni ne kelljen. Hasonlóan problémás minden úton található fémtárgy, de azok legalább csak csúsznak, nem vezetik meg a kereket.

A felhordott sáron sem nyerő azt próbálgatnunk, hogy mennyire tudunk dönteni a kanyarban. Célszerű általánosságban véve fokozottabban vigyázni és még jobban figyelni a többi közlekedőt: rosszabbul is látnak a dzsuva időben, sötét is van, sokan hülyék is. Ezen túl ugyanúgy lehet közlekedni, mint bármikor, nem kell parázni tőle. Akit egyszer elkap az ékszíj, az simán kihúzza a telet robogóval. Csak legyen minden indításnál rendesen bemelegítve.

komment

Címkék: közlekedés

süti beállítások módosítása