Hogy mi szüksége volt a Yamahának a Jog Aprióra a sima Jog mellé, az nem világos számomra. Látszólag tök ugyanaz, mint a mezei 3KJ, csak a prűd női cipő stílusúra ormótlanított orr, plusz az alapvetően - de nem látványosan - másképp kiképzett idomzat különbözteti meg.
Már rég ki akartam próbálni Angéláét, hiszen általa a szerkesztőségben is van egy, konkrétan kifogástalan, szinte új, de egyszerűbb volt kiugrani a Darászgarázsba, és ott turkálni az eladó robogók között. Eredetileg Thripiót, a valójában nem arany, hanem barackfagyi színű Vespát akartam elhozni, de Tibi eladta, így a Jog gigateszt mellett döntöttem, amelynek ez az első fele.
Pár éve csúcsfogás volt az Aprio, mert amikor a 3KJ jogok ára elkezdett vicces magasságokba kúszni, az Aprio nem követte azonnal, valószínűleg a furcsa formája miatt. Néha nagyon butának látom, néha egészen kis kompaktnak, de az orr dagadtdelfinfejével nem barátkoztam meg. Ma már az Aprio ára is magas, még ha nem is annyira túldimenzinált, mint a 3KJ Jogoké, vagy a Vinóé: ez nem lett kultuszmotor.
Hogy jön ide a Vino? Nem csak az elképzelt Jog-Vino rokonság érdekes, hanem az, hogy most jöttem rá: a Vino inkább az Aprio átöltöztetése, mint a sima Jogé. A váz formája azonos, szemre nem lehet megmondani a Jog, Aprio és Vino váza közötti különbséget, és lehet nincs is, de én már koppantam, amikor a 3KJ és a látszólag tök azonos utód, a 3YK váza közötti különbséggel úgy szembesültem, hogy nem voltak jók az idomok.
Az idomzat inkább a Vinóéra emlékeztet, legalábbis szerkezetében, bár lehet a 3YK jog is ilyesmi, de nekem olyanom csak burkolat nélküliben volt.
Nem biztos, hogy tudsz követni - ami a lényeg: ezek idomzatilag már nem olyan könnyen szerelhetők, mint a klasszikus 3KJ. Isten ments, hogy rutin nélkül akksit kelljen cserélni: itt már sisaktartó alatt van, elöl, nagyjából a bokádnál.
Cserébe az olajtartály elköltözött innen a Vinóéhoz hasonló, normálisabb helyre: az ülés alatti idom végébe, ahol jóval kulturáltabban hozzá lehet férni. Az üzemanyagtartály maradt az ülés mögött, egyéb technikai különbség pedig a sima 3KJ Jog és az Aprio között nincs, hacsak nem számítjuk azt az extrát, hogy az Aprio a gyújtáskapcsolóval ki tudja nyitni a sisaktartót.
Van-e különbség menet közben? Majdnem semmi, de ez több beállítás függvénye is, például a variátoré. Ez az Aprio alulról igen vehemensen indul, de a vége "csak majdnem" 60: egy kövér hajszálnyival alatta áll meg a mutató. Más kérdés, hogy ennél gyorsabban ne akarjunk menni robogóval, és a 3KJ se tud többet. Dinamikában ez az Aprio valamiért sokkal jobb, és szerintem a menetteljesítményei éppen tökéletesek, vagyis azt akarom kinyögni, hogy tök jól megy.
A fékeknél láttam már jobbat is. Tipikus használt Jog fék: nyekereg, nem fog és ragadós. Ezt azonban nem tudom be hibának, mert arra tippelek: ez a motorka nemrég jött konténerből, japánból, így jó ideje nem használták. Egyszerűen ki kell cserélni a két dob betétjeit, megzsírozni a tengelyeket és tökéletes lesz. Soha nem lesz olyan jó, mint egy új Piaggio Zip dobfékei, de nem is egy árkategóriáról és évjáratról beszélünk.
Az Aprio felépítésben egy alapvető különbség van a Vinóhoz képest: az első futómű, és ez sajnos rossz hír: meg kell elégednünk a hagyományos 3KJ futóművel. Ez nagy gondot nem jelent, a macskakőről meg annyira nem akartam beszélni, hogy nem is mentem volna arra, de így sikerült. Túlélése a következőképpen történik: visszaveszünk a sebességből 20-30-ra és kapaszkodunk, miközben buzgón reménykedünk, hogy nem repednek meg az idomok a rögzítési pontoknál.
Jópofa kis gép, aki a sima Jogot kedveli, ezt is fogja. Nem utolsó szempont, hogy ebből könnyebb kifogni ép példányokat.
tcomment feed
Nincs megjeleníthető elem