Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Kőbájker háborog, felment a pumpa

2012.06.08. 08:10 kőbájker

ASpeeding car

Kissé offtopikba hajlok ma, mert nem robogókról, hanem főleg autósokról lesz szó, de a téma a robogósokat is érinti. Megyek be a lakótelepre motorral, előttem a fekete Z4-es BMW-s hülyepicsa, akit élőben nem láttam még, de tudom, hogy normálisan parkolni nem szokott, csak a kocsisor mellett másodikként.

Ahogy beér az utcába, elkezd az út közepén menni. Ez errefelé szokás, talán a hazajöttem, enyém az út érzés uralkodik el az összes köcsögön, aki királynak érzi magát, mert 2 millánál drágább autója van. Aztán a kereszteződés előtti a fekvőrendőrhöz érve szépen áthúzódik teljesen a bal oldalra, talán mert hirtelen eltévesztette a kontinenst, és azt hitte, megérkezett Ausztráliába. Lelassít, felgördül az autó orra a mesterséges akadályra, mellé érek és kezemmel finoman jelezve az elmebajt, megkérdezem, hogy mégis mi a szart csinál, elment az esze?

Erre felháborodottan közli, hogy miért szólok be, amikor ő rendes volt, és elengedett. Balról? - kérdezek vissza, és megint tudakolom, hogy elmebeteg-e, netán hallott-e a jobbra tartásról és a KRESZ-ről. Valamint közlöm, hogy bocs, de én nem előzök balról jobbról soha. Lekanyarodok, két perc múlva előttem egy fekete menőaudi, S5 talán. Előttem halad, benne egy huszonéves sráccal, az út bal oldalán. Szintén mellé érek, tőle is megkérdezem,  normális-e esetleg. Akad, aki ezt is megmagyarázza, például a ferdén parkoló autókkal (párhuzamos parkolásnál ez komoly érv) meg az ufókkal, de főleg azzal, hogy ő okosabb a KRESZ-nél.

Persze ilyenkor, ha jön valaki szembe, rögtön pánikba esnek a hasonló homályökrök. Azt hiszed, ritka eset? Ha lenne sisakkamerám, napi harminc ilyen barmot tölthetnék a jutubra. Össze is írtam a kedvenc irritáló szokásimat, amivel te is találkozni fogsz robogósként, motorosként és autósként is.

Nem egészen értem a rendőrség lehúzási politikáját sem. Nyilván nem lesz jobb a közlekedési kultúra a mentődoboz-ellenőrzéstől és a lesben traffipaxolástól. Ráadásul eléggé bicskanyitogató, hogy eközben a hatóságokat legkisebb mértékben sem érdekli a parasztabb autóstársaink ámokfutása, sőt, sportszerűen űzött közúti veszélyeztetése. Pedig nem kéne nagy ész, hogy pár - kamerával felszerelt - autóval ötpercenként száz-kétszázezres csekkeket gyűjtsenek be.

Az Audi/BMW/Mercedes tulajonosok ki-ha-nem-én típusú közlekedési kultúrája mára annyira továbbgyűrűzött , hogy bizonyos dolgok kezdenek népszokássá válni. Az alant látható példák némelyike ugyan még mindig az extrém hülyék sportja, de közülük többet már az átlagautós is gyakorol.

1. Balra kis ívben kanyarodás védett kétsávos útra: ez szerencsére még nem túl gyakori, ellenben életveszélyes. Ilyenkor a nem túl éles elméjű autós nem a jobb oldali sávba kanyarodik, kivárva az ott tartózkodó autók elhaladását, hanem a bal oldali, szembejövőbe, hogy majd onnan alkalomadtán kisorolhasson. Lehetőleg erőszakosan bepofátlankodva a szabályosan közlekedők közé.

A múltkor közvetlenül a Dunakeszi körforgalom előtt a kanyarodott így mellém egy mentális jobbágy, fekete E Mercivel, pedig csak egyedül voltam az úton. Még várnia sem kellett volna egy másodpercnél többet, de ő kikanyarodott mellém az ellentétes menetirányú forgalmi sávba. Csak sajnos ott máris következett a körforgalom bejáratát képező járdasziget, így még ő dudált nekem (!), majd elegánsan behajtott a körforgalomba a menetiránnyal szemben. És persze ilyenkor sehol egy rendőr, hogy tarkón lője ezt a suttyót.

 

2. Vannak olyan kereszteződések, ahol tölcsérszerű kiképzése van a betorkolló útnak. Ez mintha felhívás lenne keringőre: rögtön mindenki F1-es pilótának érzi magát és balra kanyarodáskor kanyarít egy olyan ívet, mintha valami helyezés múlna rajta, és soha a büdös életben nem jöhetne szembe senki. Talán úgy veszik, hogy az utca befelé egyirányú, mellékes apróság, hogy nem az. Az se zavarja őket, ha éppen ott áll egy autó: igyekeznek homályökör módra szinte nekimenni, majd utolsó pillanatban eszmélve elrántani a kormányt. De persze a sávjában szabályosan közlekedő a köcsög.

Ezt az attrakciót nem csak tölcsértorkolatos utcánál, hanem bármilyen T kereszteződésben láthatjuk, amikor a T tetejének jobb oldaláról kanyarodnak nagy ívben balra. Mintha ez a halom elmebeteg soha nem látott volna derékszöget életében.

3. Nagy kedvenceim a türelmetlenek. Régebben éjjel láttam ilyet: a kiinduló helyzet az, hogy nulla forgalomnál is működtek a jelzőlámpák, ami tényleg kissé bosszantó, de ez van. Áll elöl a muki, megunja, és átmegy a piroson, mer ő a Jani. Nyer vele öt másodpercet, de ha ezt látja egy rendőr, ugrik a jogsi. Ennek mérlegelése azonban meghaladja a képességeket, és ha elsőre nem kapják el, simán napi rutinná válik.

Mára ez olyan szokássá vált, hogy fényes nappal is megcsinálják. Jani felülbírálja a forgalomirányító berendezést, nem szarozik. A nagy ember az nagy ember. Persze Magyarországon az a roppant bonyolult számítástechnikai feladat, hogy a piros lámpa áramköre behúzzon egy relét, ami cirka két másodperc késleltetéssel elindít egy kamerás rögzítést, elképzelhetetlen sci-fi magasságokban van, így megoldhatatlan.

4. Megfigyeltem azt is, hogy gyérebb forgalmú úton nem csak a jobbra tartási kötelezettség szűnik meg, hanem úgy általában a minimális navigációs képesség is. Ilyenkor kezdenek el az út közepén, vagy egyenesen bal oldalon, forgalmi iránnyal szemben közlekedni. Hogy miért, és mit éreznek közben, örök rejtély marad. Ha ezt még megspékeli mondjuk egy kanyar, teljes káosz, ilyenkor a szembejövő autós jobb, ha imádkozik, mert a képzeletbeli versenypályán ideális ívet fogják tartani, mintha ő ott se lenne.

5. A KRESZ mást mond, de tény, hogy parkolóban és mélygarázsban megszűnik minden szabály. Arra még nem jöttem rá, hogy a felfestett jelzéseket, a behajtani tilos táblát vagy a kötelező haladási irányt jelző táblát egyáltalán nem veszik-e észre, vagy csak leszarják. Ha azt hiszed, egyirányú úton haladsz egy mélygarázsban, ne csodálkozz, ha majdnem neked jön szemből valami. A körültekintés ugyanis a szabályszegés ellenére nem fokozottabb. Pont ellenkezőleg: maximálisan bambán hajt bele a sok birka a tilos irányba.

6. Az ötös pont persze azokra vonatkozik, akik egyáltalán eljutottak a mélygarázsba. Az óbudai Eurocenter tökéletes példa, hogy esőben, hóban is inkább megállnak kint, nehogy be kelljen hajtani a mélygarázsba. Inkább áznak, és gyalogolnak háromszor annyit az esőben, de ez még önmagában nem lenne vicces. A vicces az, hogy akkor is kint állnak meg, ha bent van parkolóhely, kint pedig nincs. E kultúrországban így lesz tele a járda, a füves park, és minden keresztbe-kasul parkoló bunkók autóival. A gazdasági bejáratba, forgalom elől elzárt területre simán beállnak, de ha tehetnék, a falra és a villanyoszlopok tetejére is felállnának, csak a kijelölt helyre ne kelljen.

7. A parkolási anomáliák külön cikk lehetne, amibe nem mennék most bele, de létezik az előző pont majdnem ellentéte is, ami paradox módon részben mégis ugyanaz: a minél közelebb parkolás.

A sok - gondolkodásban megfáradt - autóstól nem várhatjuk, hogy a saját lábán gyalogoljon, ezért igyekszik a céljától legfeljebb 32 centiméterre leparkolni. Akkor is, ha nincs ott parkolóhely. Akkor is, ha ezzel szétkúrja a gyepet vagy a térkövet, nem számít, miben okoznak kárt. Akkor is, ha másoknak útban van, az meg valószínűleg külön örömet okoz neki, ha másokat irritál. A/B/M osztályban kötelező paraszt módon megállni, különben dorgáló levelet küld az ájfon gyár és a szlovák kormány.

Azok közül pedig, akik lejutnak a fent említett bevásárlóközpont mélygarázsáig, biztosan akad két bunkó, aki közvetlenül a bejáratba áll meg, nem számít, hány szabad hely van. Hogy miért csak kettő? Mert nincs több bejárat.

8. A "nem zárkózunk fel a sorban, mert mi nem mozdulunk meg fél percenként" történet lényege, hogy araszol a kocsisor, mondjuk egy piros lámpa előtt, dugóban. Amikor egy-két autó átmegy, megindul a sor, egy-egy autónyit. De az igazán nagy emberek és a hülyepicsák ilyenkor állva maradnak, miközben előttük egy vagy több autónyi hely képződik. Ők nem fognak csicska módjára együtt mozogni a sorral.

Az persze nem jut el a csekély agysejtekig, hogy pont ez az egy-két autónyi hely az, ami miatt mögötte a kereszteződés közepén rekednek autók, ezáltal elzárva a forgalmat abban a kereszteződésben is. Így egy ilyen hülye miatt még nagyobb dugó képződik. Természetesen akad egy-két fogyatékos, aki ezt meg tudja magyarázni a kopó kuplunggal meg a reakcióidővel.

9. A lendületes autózás szintén nagy kedvencem; nem érzik, milyen sebességgel kéne megközelíteni egy előttük levő akadályt, és megsaccolják a másik mozgása alapján, hogy még pont nem kell lassítani, vagy egyáltalán úgy csinálni, mintha a másik fél is az úton lenne. Lelép a mamika az útra, jön a tahó, és el nem venné a gázt. Pont kicentizi, hogy ugyanazzal a lendülettel 32 milliméterre még elférjen mögötte. Az már nem jut eszébe, hogy ha mamika megbotlik, már megy is a motorháztetőre, vagy az örök vadászmezőkre. Abszolúte versenypályafíling ez is, mintha századmásodpercekért kellene küzdeni.

A macisajt mögül biztonságos távolságban kihajtó autó miatt egy millimétert nem engednek a gázból, jól beleállnak a seggébe, mert egyrészt a szörnyű fontos emberek idővesztesége nem megengedhető, másrészt lássa csak a köcsög, kinek van itt elsőbbsége.

Gyakorlatilag megbecsülik a többi közlekedő fél mozgását, mint robotzsaru a golyó röppályáját: fejben, aztán lesz, ami lesz. Apró hiba, hogy ez a becslés kevésbé pontos. Jól láthatóan igyekeznek minél tovább fenntartani az autó lendületét, miközben egyértelműen nem uralják a helyzetet, a másik fél mozgására és a szerencsére van bízva, hogy ne történjen baleset. Így olyan helyzetbe hozzák magukat, ami potenciálisan veszélyes, mert ilyenkor abszolúte ignorálják a féktávolságot. Ha a másik fél mozgásában hirtelen változás következne be, már a reakcióidőn belül lennének, semmit nem tudna csinálni. Magyarul: bár fel sem fogja, inkább neked jön a paraszt, csak nehogy el kelljen venni a gázt, vagy elképesztő módon enyhén fékezni kelljen: a közlekedés küzdelem, és az egója nem bírja a gázelvételben/lassításban manifesztálódó vereséget.

10. Az autósok kb. 99%-a nem egészen érti, hogy a KRESZ elsőbbség-elve nem azt jelenti, hogy a többi autós dögöljön meg azonnal, vagy párologjon el. Igenis ki lehet hajtani a másik autó elé a védett útra, de nem lehet hirtelen fékezésre és irányváltoztatásra kényszeríteni. Azaz elvárható viselkedés, hogy akár az előnyben levő autós is alkalmazkodjon a többi közlekedőhöz. Ez azt jelenti, hogy ha megfelelő távolságban kihajtanak elénk, el kell vennünk a gázt, segítenünk kell a manőver biztonságos végrehajtásában. Nem úgy, mint a nehogymárelvegyükagázt típusú szokásos bunkók teszik, akik szinte felöklelnek, és kurvaanyázva nyomják a dudát.

Ez a pont szorosan kapcsolódik az előzőhöz, de nem teljesen ugyanaz: az előzőben veszélyesen megközelítenek bármit, annyira, hogy nem tudnak manővert végrehajtani baj esetén, de nem gond, oldja meg a vakszerencse. A másikban azt képzelik, az elsőbbség valami felsőbbrendű jog, és hat kilométerről meg kell adni. A biztonság kedvéért még egyszer elismétlem: ha valami történik előtted, el kell venni a gázt, fékre helyezni lábad (fék-készenléti állapot, tanították, amikor tanfolyamra jártál), esetleg fékezni kell, hogy biztonságos távolság maradjon megálláshoz vagy esetleges manőverhez. Akkor is, ha elsőbbséged van.

Ez csak az a pár pont, ami hirtelen eszembe jutott, és nyilván az apróságokat, mint az indexmentes közlekedés, bele se veszem, mert lerágott csont. Azt azonban nem értem, ha pénz kell, miért van az, hogy ezeket soha nem büntetik meg.

57 komment

Címkék: közlekedés szabálysértés

süti beállítások módosítása