Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Babetta, amit még nem láttunk

2012.02.23. 10:46 kőbájker



Ha Babetta, akkor mindenkinek a 207-es Linda-Babetta jut eszébe, mert aki annyira fiatal, hogy nem látta a Linda-sorozatot, az nagy eséllyel már nem tudja, mi az a Babetta. Az újabbik, már kétsebességes, röpsúlyos 210-es típus is igen népszerű volt nálunk, a segédmotor flotta nem elhanyagolható részét alkotják ma is, főleg vidéken, ahol tökéletesen meg is felelnek a napi használatra.

Őket féltik annyira rendszámozástól azok a szövegértelmezési problémákkal rendelkezők, akik nem értik: a rendszámozás/nyilvántartásba vétel reálisan 3-5 ezer forintos költsége még mindig csak fele egy alap u-lakat vagy lánc árának, de pont azt a piti tolvaj réteget teszi lehetetlenné, aki nem tud hozzá papírokat kreálni, és nem alkatrésznek lopja. Értem én, hogy a papa 20 ezres kismotorja miatt ne legyen rendszám: logikus, hogy emiatt ne tudjam igazolni normálisan a tulajdonjogomat, és az akár több százezer forintért robogót vásárlók ne tudják adminisztratíve megvédeni a tulajdonukat.

Sajnos nálunk csak ez a két típus alkotta a palettát, mert mire a csehszlovákok új típusokat fejlesztett ki, összeomlott a KGST piac, széthullott Csehszlovákia és a magyar import is megszűnt. Ez nem csoda, mert nem biztos, hogy árban és minőségben versenyképes lett volna a kilencvenes évek eleji robogóimporttal.

Pedig van egy-két érdekesség, sőt egy-két érdekes prototípus is.

A 210-es alapján készültek a 213, 215, 225, 226 és 228-as típusok, amelyeknél őrült nagy különbségek még a legelvetemültebb rajongókar sem kergetik extázisba. A 225-ös típustól felfelé az újabbak már berúgósak lettek, elmaradt a pedál. Ennek oka az volt, hogy a német piacon megszűnt a mopedekre vonatkozó előírás, miszerint a moped jogosítvány kategóriát max. 25 km/h végsebességű, pedálos járművek jelentik.

A kiscsávók nyilván nem akartak pedált, a berúgó menőbb volt, a piac pedig nagy úr. (Még a szocialista piacgazdaságban is láttunk ilyet, amikor kifejlesztették a padlóváltós Wartburgot, ez pedig már a kilencvenes évek eleje, a vadkapitalizmus időszaka.) Sőt: a 226-os típuson az automata váltót is felszámolták, kéziváltós lett, de tudomásom szerint ez csak prototípus maradt.

A Babetta történelmébe nagyban beleszólt a rendszerváltás. A Babettákat valójában nem (az akkor még csehszlovák) Jawa gyártotta: az északi-szlovákiai Považská Bystricá-ban levő Považské Strojárne gyár kezdte meg még 1955-ben a Jawa Pionier gyártását. 1971-től ők gyártották az utód Babettát is, a nyolcvanas évek közepén megjelent 210-es típus gyártására viszont a gyártást egy kisvárosba, délre, Gútára (Kolárovo) telepítették, ami egyenes út lett a csapnivaló minőséghez, mert az anyacég egy idő után levette a kontrollt.

Csehország és Szlovákia 1993-as szétválásával a Jawa és a kizárólagos kereskedelmi joggal rendelkező Motokov külfödlivé vált, sőt, jó néhány beszállító is. Ez, és a gyenge minőség nem volt a csehek ínyére, és ez konkrétan a Jawa név elvesztését jelentette: így lehetséges, hogy onnantól a Babetták már nem Jawák.

A piacok különbözősége miatt akadtak különlegességek, például a 210-est Amerikába speciális változatban exportálták, első ránézésre a Riga Delta rámókolt tankjával, ami motorszerűvé is tehetné, de nem teszi.

A kilencvenes években a Babetta a Riga gyárral együttműködésben látott perspektívát, így a Mini Riga alapján létrejött egy új típus a szlovák blokkal: ez volt a Stella, vagyis Babetta 134.

Az 1994 utáni, beburkolt verziót Mini Hoopernek nevezték el.

A Babetta egyik utolsó típusa a Sting. Új váz, új futómű, kerekek (alu is), új műszerfal, a régi, 210-es blokk új hengerfejjel, kétfokozatú automata berugós és pedálos változatban. Határozottan kiforrott dizájn, én bevállalnám, mint a Yamaha által gyártott névrokonát, kérdés hogy a kivitelezés minősége milyen volt.

A Steward a Mini Hooper átgondolása gyomorrontásos, éjszakai látomás jellegű műanyagkacsává. A koncepció igazából lehet, hogy nem rossz, csak hirtelen nem tudom eldönteni, hogy szörnyű-e és a legcsúnyább robogók közé kéne tenni. Egy biztos: a Babetta gyár utolsó dobásai voltak ezek.

A Babetta Tina egy nem sikerült koncepció: ez összecsukható kismotor, frankón, mint egy kempingbicikli. A gond az, hogy hiába csukod össze: ha berakod a csomagtartóba, (nyilván fektetve) kiömlik a benzin. Ezenkívül csak tolásra indult, ezért nem lett túl nagy siker.

A Tribeta háromkerekű haszonjármű-család, babszi alapon: állat lett volna, csakhogy ehhez gyenge volt a blokk, így Puch motorral oldották meg a hajtást.

A Babetta gyár 1997-ben bezárt, ami nem csoda, mert már a kilencvenes évek közepétől horrorisztikus legendákat meséltek a gyártásról: állítólag selejtes darabokat vittek exportra olcsón, de persze azt nem említették, hogy a motorok üzemképtelenek.

A Jawa közben újraindította a kismotorgyártást, állítólag normális gyártási körülményekkel, sokkal jobb minőséget tartva, mint a Babetta. Így még a robogógyártásig is eljutott, bár ma már nincs a kínálatban. Szívesen írnám azt, hogy újra gyártják a retro Jawa Pionyrt, de ez valójában nem Jawa, hanem a Moto-Scoot cég terméke, full kínai gyártásban. És ezenkívül van egy harmadik cég, aki szintén birtokolja a Jawa nevet!

Folyt.köv.

75 komment

Címkék: jawa babetta

süti beállítások módosítása