Ez első részben már behugyoztam, így jogos lenne az olvasói elvárás, hogy a folytatásban minimum be is szarjak téli robogózás közben, de sajnos nem tudok ilyen sztorit prezentálni, különben is, ilyenkor az csak koppanna. (Amennyiben valaki viszont igen, szívesen közzéteszem.)
Ennek a csávónak muszáj télen nyomni, igaz, csak egy napot
Azt hiszem, az alaptézist már tisztáztuk: lehetőleg senki nem robogózzon/motorozzon télen, főleg hóban. Aki viszont ezt teszi, annak nem akarom elvenni a kedvét; valószínűleg tudja már, mit csinál.
Maradnak azok, akik viszonylag kezdők, de valamiért muszáj robogóval közlekedniük. Rövid távra például én sem ülnék BKV-ra, igaz, hosszúra sem. (Amely lehet hamarosan nem lesz kérdés sem, mert sínen van, mint a MALÉV.) Bár szívesen adóznék az autómon kívül robogómmal is, hogy a BKV-t megmentsem, amit nem is használok. Irónia off.
Most sajnos tök komoly leszek, valóban értelmes tanácsok lesznek, legalábbis ami eszembe jut.
A Vespa mindent kibír
1. Sose szégyellj elmenni WC-re egy laza brunyára, mielőtt elindulsz. A közhiedelemmel ellentétben a hideg jó a vesének, csak az ennyire hideg és a huzat nem. Amitől veseköved ugyan nem lesz, de pisilni bizony kelleni fog. Tudom, hogy jó meleg, ha elereszted, de maradj a busz hátuljából kiáramló hőnél, ha melegedni kell. Az nem fagy a lábadra.
2. Az első pont előtt is prioritásban van, hogy öltözz fel rendesen. Mínuszokban muszáj motoros ruhát szerezni, nem elég a több réteg mackó. Csizma, vastag motoros gatya, dzseki és kesztyű (mindez vízhatlan verzióban) kis ügyességgel nem észvesztően drága mulatság. Még az általunk élelmiszerszerzésre kedvelt Lidlben is lehet motoros cuccokat találni, olcsón. Motorosbolt pedig annyi van mint a nyű, sokuk tűrhető árakkal.
3. Plusz felszerelés lehet a térdprotektor és a tyúkanyó. A térdprotektor nem csak akkor jó, ha eltaknyolsz és éppen szarrátörni készülne a térded, hanem spoilerként is funkcionál, kevésbé tudja átfújni a térdedet a hideg menetszél. Biztosan hallottad a városi legendát arról, hogy a menetszél kicsinálja az ízületeket. Ez igaz. Bár meglehet, a térded egy idő után előre jelzi az időjárást, nem annyira nagy buli ez. A tyúkanyó és hasonló lábtakarók nagyon jó szolgálatot tesznek, sokkal kevésbe fázunk, és nagyjából kiküszöböljük a reumát.
4. Közhelynek hangzik, de az út és a gumiabroncs viszonya eléggé megváltozik. A robogó ugyan nem GSX-R 1000, vagy bármilyen rendes motor, amelynél radikálisan leromlik a tapadás, ha hideg az aszfalt és a gumi, de ez egy robogónál is érezhető még akkor is, ha az nem fog csakúgy gázra keresztbe állni. Ha máshogy nem, a rutintalanok a seggükön tapasztalhatják meg.
És most egyáltalán nem a szemmel láthatóan is csúszós felületekről beszélek. Csínján kell megválasztani a sebességet, a fékutat, és ha kicsit is csúszósnak látszik az út, kerülni kell a hirtelen gázadást, de legfőképp a hirtelen fékezést. Sőt akkor is, ha nem látszik csúszósnak.
Bevállalnék érte egy telet
5. A villamossín, a macskakő és az aknafedelek nyáron sem a barátaink, de most nagyon nem. Utálnak ezek minket, alattomos kis rohadékok, akik megragadják az első kereket fékezéskor, hogy odébblökjék, mi meg elesünk, hogy kárörvendő faszkalapok mondhassák: megérdemli a hülye, minek motorozik ilyenkor?
Vagy akár el is gázolnak, mert a követési távolság/oldaltávolság kérdés sok autósnak magas. A teendő szerintem az, hogy a turbo boost gomb megnyomásával átrepülünk az ilyen akadályokon. Igaz, ez csak a Honda Beaten működik, úgyhogy marad az óvatosság. Óvatosan közelítsük meg az útba épített fémtárgyakat: hogyha fékezni kell, ne rajtuk kelljen. Soha, de soha ne engedjük, hogy csúszós felületen blokkoljon a kerék, erre pedig szinte ez egyetelen megoldás, hogy előtte fékezünk. A hátsó kerék-kipörgés viszonya a gázzal nyilván hasonló, de a variátoros hajtás kevésbé kontrollálható, mint egy kuplungos motor.
6. A macskakövön mindig óvatosan keljünk át. A villamossín keresztezése ugyanolyan szar, mint jó időben, csak még veszélyesebb. Ha kereszteznünk kell, minél merőlegesebb szögben tegyük, nehogy megvezesse a kereket. Előtte lassítsunk, ne rajta.
7. A hó szintén megvezetheti a kereket, csúszik is, nem kell ragozni. Ha nem tudjuk kikerüli, ésszel húzzuk a gázt. A jeges felületeket viszont kerüljük ki, ne menjünk összefüggő tükörjégre. Az első ilyen eset után szerintem nem kell győzködni senkit. Kivéve, aki szeret a hátán pörögni, mint egy teknős, aki viszont nem szeret.
Két személlyel igen meredek
8. Ha kint tároljuk a járművet, indítsuk be minden nap és melegítsük be, különben esélyes nem csak a szívatás, de a szívás is. A robogókat nem mínuszokra tervezték, nem biztos, hogy megbirkózik a szívató a nagy hideggel, ezért nem ajánlott a több napos kihűlés. Így is előfordulhat, hogy meg kell barátkoznunk a hidegindító spray használatával. Persze lehet, hogy a tied pöccröffre indul antarktiszi időben is: örülj neki.
9. Vigyázz a barmokra: az út szélén levő hótorlaszt nem fogják agyilag. Azt hiszik, kikerülhetnek, mert van helyed az út szélén, miközben te nem fogsz a hóbuckákba menni, hogy eltaknyolj. Agresszíven tarts magad akár az út közepén, ne udvariaskodj, nem vagy alsóbbrendű jármű. És hátrafelé nem adunk elsőbbséget!
10. Használj integrál sisakot, esetleg maszkot, úgy kevésbé fázik az orcád. Nem árt a szemüveg sem. A sisakplexi állandó macera lesz, de ne hidd, hogy te vagy a hülye: ha lehajtod, párásodik, vagy a dzsuva miatt nem látsz ki. Ha felhajtod, hideg van, de ami még rosszabb: hóesésben csapkodja a szemedet a hópehely. Ami gyalogosan pihe-puhának tűnik, motorral haladva nem lesz az, amikor a szemedet buzerálja.
11. Tudom, hogy hideg van, de emiatt ne siess: sem az út kondíciói, sem a te állapotod nem teszi ezt lehetővé. Az óvatosság mindennél fontosabb.
Így könnyű: kétkerékmeghajtás
Kezdőknek a téli robogózás igazi kihívás, amit nem rossz dolog betenni az élettapasztalatok közé. De ha teheted, ne túl műveld gyakran és ne napi 200km-t, mint a futárok.
tcomment feed
Nincs megjeleníthető elem