Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Robogó, és végre nem csúnya!

2011.08.16. 14:55 kőbájker

A címválasztás néha annyiban nem konzekvens, hogy már nekem is feltűnt: látszólag minden második posztban csúnyáz valamit a robogóblog. Pedig nem is ez a szándék, korábban mindig ezt dobta a gép. Viszont a mai Vespát elég nehéz lesz leszólni, mert ez a robogó arra született, hogy minden kilométert fényesre nyalva tegyen meg. 

A múltkor összefutottam Tibivel, aki egy kis piros szépséggel érkezett. Fel is ajánlotta erőszakkal, hogy menjek egy 126 méteres kört aktuális kedvencével. A rövid próbán azt szűrtem le, hogy imbolygós szörnyűség ez a Vespa ET4, de baromi kulturált a motorja, így mindenképpen ki kell próbálnom majd rendesen.

Sajnos a csilivili állapotú jószágot másnapra már magáévá tette egy boldog (hölgy) tulaj. Tibinél ugyanis hiába akad gyakran eladó Vespa: villámgyorsan elmegy mind, főleg az ilyen állapotúak.

Meg kellett hát várnom a következőt. A türkizzöld-metál példány nem azért került ilyen sok idő elteltével hozzám, mert nem volt kéznél: a napi átkaink tárgyát képező időjárás nem engedte, hogy a szabad ég alá kerüljön. Magyarul Tibi rossz időben egy Vespát akkor sem vesz elő, ha tudja, hogy el fogja adni.

Eljött végre a kánikula, de nem csak a 30 fok miatt nem öltöztem motorosnak: teljesen úgy akartam kipróbálni, ahogy a célcsoport fogja használni. Azaz bukó a buksira és kész: még kesztyűt is csak véletlenül vittem magammal, de le is vettem gyorsan.

Már csak azért is, – hogy belecsapjak a lecsóba – mert a kezelőszervek túl puhán működnek: nem éreztem kesztyűben, hogy megnyomtam-e azt az indexet. A visszajelzők ilyen napsütésben alig látszanak, lefelé bambulni közúton, viszont életveszélyes foglalatosság. Ti se próbáljatok műszerfalat dekódolni ily módon, mert bármikor satuzhat előttetek egy jól megtermett szarszippantó a kis kandikáló ormányával! Vagy kikanyarodhat egy idióta, lásd lentebb.

Az ET4 szépen és gyorsan megy: nem csoda, hiszen 125-ös. A 4-es szám az ütemek számára utal, és mint előző alkalommal is, megdöbbentett az egyhengeres kulturáltsága. Nincsenek nagy menetteljesítmények, de határozottan gyorsít. Persze mindezt eleganciába csomagolva teszi, így a nyomaték luxusautós puhasággal jön elő. Semmiféle egyhengeres-négyüteműs dörgő puffogás nem hallatszik, a kipufogót szolid dörmögésre hangolták. Lövésem sincs, mekkora erőfeszítéssel foglalkoznak ilyen apróságokkal a Piaggionál: ez azért nem Audi A6, aminél dizájncsoport teszteli, hogyan néz ki sötétben a ház előtt. Érdekes módon mégis éreztem valamit a klasszikus 2T Vespa attitűdjéből, mintha gondoskodtak volna róla, hogy ne felejtsük el, honnan fúj a szél. Persze nagy eséllyel mindezt csak beképzelem magamnak.

Az ET4 nem képes 130-as csoda végsebességekre, de nincs is rá szükség. Óra szerint valamivel 90 alatt úgy megáll, mint a szög: szerintem nem a blokknak van vége, hanem a variátoron van gátlás, vagy valami más módon fojtották meg. Mindenesetre dadogásnak sincs nyoma. Egyszerűen ennyit megy és kész, és ezt nem üvöltő fordulaton, a tüdejét kiordítva tudja.

A nekem kevésbé tetsző rész a futómű, főleg a kis kerekek miatt. Elöl-hátul egyoldalas, ezáltal a defektszerelés nem nagy gond. Elöl lengőkar és tárcsafék van, de el kell fogadnom: a robogó tulajdonképpen egy sámli kerekekkel, amiből a hátsó majdnem a segged alatt van. Ha a kerék kicsi, nagy eséllyel billegős lesz: az ET4 pontosan ilyen, de a titok mindössze annyi, hogy robogónak kell tekinteni és robogósan vezetni. Mindenesetre biztató jel, hogy a kormányt néha el mertem engedni, és így is csak nem teljesen sima aszfalton kezdett szitálni.

Ha igazán átkozni akarok egy robogót, macskakőre megyek: a villamossín után a második leggyűlöltebb terep, amin kerekes sámlival haladni lehet. Ezt a tézist annyira sikerült bizonyítanom, hogy az orrom előtt esett el egy srác: kijött elé a szokásos vakbarom, ő meg még meg is talált egy olajfoltot, ami a macskakővel kombinálva már szolid - fekvésben végződő - piruettet eredményezett. Szerencsére nagy gáz nem lett, nem sérült meg sem a vezető, sem az amúgy 300-as robogó.

Az ET4 viszont jobb volt macskakövön, mint gondoltam: nem egy K1600-as BMW azért, de ahhoz képest a rázkódás kevésbé volt zavaró, mint a zörgés. És ez utóbbi sem volt vészes.



Jártam agglomerációban, vagyis országúton, macskakövön, és városi forgatagban, így nem maradt más hátra, hogy jutalmul a motoros fagyizó felé vegyem az irányt, már csak azért is, mert olasz robogóhoz olasz fagyizó dukál.

Az Andretti, de általunk inkább „motoros fagyizónak” nevezett intézmény a Külső Váci út elején a robogósokat is szívesen látja: nem kisebb gesztussal, mint 50% kedvezménnyel. Bár biztosan lesz egy-két zsírhülye, aki azt hiszi, mindezt reklámból írom le, és egymillió dollár landol minden olvasás után a bankszámlámon, valójában úgy gondolom, ha már oda járok és ennyire nagyra értékelik a motorosokat az ottani kulturális katyvaszban, mindenképp említést teszek róla.



Azt sem szívesen hallgatnám el, hogy mekkora szégyen, amikor kamu motorosok próbálnak kedvezményesen fagyizni, ugyanis sokaknak nem esik le: a gesztus a motorral érkezőknek szól. (Ebbe beleértendők a segédmotorosok/robogósok is, direkt megkérdeztem. Hol kapsz bármiféle megbecsülést a robogóddal?) Azaz annyira sokan próbálkoznak a két trükkös alfajból (a sosem motorozott és a motorozó, de most éppen autóval érkező), hogy ki kellett írni: be kell mutatni a sisakot a kedvezményhez. Hozzáteszem: lehet, hogy nem ez a világ legjobb fagyija, de a nutellás tejkaramella teljes áron is függőséget kiváltó íz.

Bár nem sikerült megfejtenem, ki érkezett Garelli Sahel 50-es túraenduróval fagyizni, így nem tudtam kifaggatni róla, azért ez nem szegte kedvemet, hogy kimondjam: valószínűleg a Vespa ET4 is függőséget kiváltó eszköz, csak ezt nem kell hozzá nyalogatni.

Eleve adott tény, hogy a Vespa mindig is más lesz, mint a többi robogó: az utóbbi száz év marketing-gépezete nem múlik el nyomtalanul. Ugyanúgy, mint ahogy a Harley sem csak egy choppereket/cruisereket gyártó motorgyár, hanem „a” Harley, a Piaggionak is megvan a maga presztízse a Vespa névvel – ami elég viccesen jóval nagyobb, mint a Piaggio névé magában. Nem tudom, bennetek milyen képzetet vált ki a Vespával Érkező Ember, de valahogy mindez azt sugallja: egy külön kaszt tagja, egy életmód reprezentánsa.

Azon pedig bőven túl vagyunk, hogy a Vespásoknak bohókásan pöfögő veteránmotorokkal kelljen közlekedni: az ET4 minősége és műszaki alapjai igazolják a hírnevet. Ez egy modern, selymes járású, léghűtéses négyütemű, 2-2.5 literes fogyasztással, egyes források szerint 9 lóerővel, de nyomatékos karakterisztikával, így bőven elég lendülettel.

A 2000 körüli, még sárga indexes Vespa ET4 125 használatból fakadó minimális karcolásokkal, 17.600 kilométerrel nem olcsó mulatság. Ez nem a 3KJ Yamaha Jog árkategória, hetvenezerért ilyet nem kapsz. De annyira nem is túl drága: ez a türkizzöld sem lesz meg sokáig, abban biztos vagyok.

A tesztmotort a Darázsgarázs-tól kaptuk. Köszi!

50 komment

Címkék: vespa et4

süti beállítások módosítása