Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Ne gyújts rá!

2011.06.02. 09:51 kőbájker

Valamikor a cucializmusban – főleg mi, vidékiek – nem nagyon tudtuk, mi az a robogó. Még a motor és a segédmotor közötti különbség sem volt tiszta, csak azt sikerült tizenegynéhány évesen felfogni, hogy 14 éves korban meg lehet szerezni a segédmotor jogsit, amivel lehet rendszám nélküli motort vezetni.

A király nyilván a Simson volt. Mifelénk a Verhovinák már kikoptak, a Romet, a Kárpáti, majd később a Delta nem számított menőnek. Aztán megjelent a Simson robogó: a gyengülő szocializmus megfertőzte a mocskos kapitalizmus. Legalábbis számunkra egyértelmű volt a nyugati behatás – még akkor is, ha a Simson robogó egyáltalán nem hasonlított a nyolcvanas évek valódi robogóira, hiszen röpsúlyos váltóról vagy különolajozásról itt szó sem volt.

A konstrukció jó húsz évvel le volt maradva: gyakorlatilag a Schwalbe mintáját fűszerezték meg kiskerekű futóművel, az S51 műszaki alapjain. Ha belegondolunk, az égvilágon semmi értelme nem volt azon felül, hogy máshogy nézett ki: talán a térdnek nyújtott némi szélvédelmet. Ugyanaz a blokk, ülés alá helyezett tank, berúgókar, négysebességes lábváltó – ez utóbbi igen érdekes rudazattal működött a lábtartó trepni miatt, de a berúgókar megoldása is igen esetlen volt.

A Schwalbéhoz egyébiránt nem szívesen hasonlítanám: amíg az a maga idejében egy jó konstrukció volt, az SR50-en jól látszott, hogy a meglévő, oda nem illő alapokhoz próbáltak tákolással megoldást találni. A váltókar jóval hátrébb volt a szükségesnél, így a taposó alatt ment a továbbító rúd, amely egyszerű csuklókon kapcsolódott az eredeti váltókarhoz, elöl pedig a pedálhoz. A pedál spiccelős megoldású volt: előre-hátra kellett böködni, a felváltáskor balettos lábfejpozícióval, visszaváltáskor sarokkal. Csak annyira volt elkurjantott dolog, hogy ehhez képest a Schwalbe, vagy az S51 váltója egy álom.

Hozzám pár hétre került egy ilyen, kölcsönbe. Egy kollégám segített ki, amíg a saját S51-es Simsonom reménytelen elektromos gondjait próbálta megoldani valami kókány hobbista. (Finom vagyok, ha ezt mondom: nem rendelkeztünk valami jó szervizháttérrel.)

Az első kalandjaim pont a váltórudazattal estek meg.

A fő váltórúd egyszerű alumíniumból készült, és egyszer csak eltört. Nem tudom miért nem szereztem be az akkor legendás Ó utcai boltból: talán nem volt kapható. Így valami vashulladékot vágattam méretre egy gépműhelyben, ami azonban túl vékony és rugalmas volt. Húzó üzemmódban nem volt gond: visszakapcsoláskor azonban hajlott az anyag. Akkor jött a zseniális ötletem: tegyünk egymás mellé több csíkot, fúrjuk ki több helyen, csavarozzuk össze és együtt elég merev lesz.

Tök jó működött, csak nem számoltam azzal, hogy a blokk rezgései és a futóművet ért kellemetlenségek (akkoriban még a mostaninál is több macskakő) szépen szétzilálják a csavarokat, amelyeket menet közben elhagyok. Így szétesett az egész konstrukció, pótcsavarjaim pedig nem voltak. Egy lemezt meg tudtam tartani, tehát a húzó mód működött, felfelé tudtam váltani, vissza viszont nem, mert meghajlott.

Azt a napot a következő metódussal dolgoztam végig: rendesen felváltogattam, majd például lámpánál való megálláskor leugrottam a wannabe-robogóról, melléguggoltam és a trepni alá nyúlva kézzel visszapakolgattam a sebességeket.

De nem csak ezen a napon nézett mindenki hülyének.

Ennek a Simson SR50-esnek mániája volt, hogy lelazult a kuplung közepén levő csavar. Sajnos a kuplung olajban fut, azt leereszteni nem olyan egyszerű, amikor lerohadtál, mondjuk, a Váci úton, nem messze a Lehel tértől. Marad az oldalra borítós megoldás: Simson jobb oldalára fekszik, taposó leszed, kuplung dekni leszed, csavar meghúz, majd (az utolsó lépés kivételével) mintha megnyomnánk a rewind gombot, összerak.

Ezt adtam én elő a Váci úton: a járdán. A bibi ott volt, hogy a kölcsönjármű benzintankja el volt repedve, és felborított állapotban igencsak szivárogtatta a benzint. Így ott álltam egy két méter sugarú benzintócsában a járdán, felborított Simsonnal. Mindezt rezignáltan vettem tudomásul, túl voltam már azon, hogy ilyesmi miatt idegbeteg legyek.

De persze jöttek a jó szándékú, segítőkész járókelők. Percenként megszólított valaki, aki azzal kezdte a mondandóját: fiatalember, folyik a benzin! Ahogy ott álltam a benzin által feloldott, lassan málló talpú villanyszerelő bakancsomban, államig szutykosan a bűzlő pocsolya közepén, általában csak azt kérdeztem vissza: folyik a benzin? Hol? Ne mondja, észre se vettem!

A végére meguntam, már csak annyit mondtam: akkor bizony ne gyújtson rá!


 

34 komment

Címkék: simson

süti beállítások módosítása