Az MZ a világ egyik legrégebbi motorkerékpár gyára, ezt sokan tudjuk. De vajon mi újság robogó-fronton?
Először is: az MZ régebben relációban állt néhány robogó típussal. Másodszor: a gyár a kalandos megmentési kísérletek ellenére bekövetkezett 2008-as csődje óta csakis robogókat gyárt. A magyar piacra persze ezek sem jutnak el.
IWL Troll
A magyar piacról eszembe jut egy mellékes adalék.
Múlt héten beballagtam egy motorszalonba, hogy megkérdezzem, van-e nálunk nyílt nap vagy egyéb kipróbálási lehetőség – jó lenne ez nekem, ide tudnék posztolgatni pár szubjektív gyorstesztet.
A bejáratban egyszerű józan paraszt módon eleresztettem egy ún. köszönést, amire senki sem mozgatta fülének botját sem. Besétáltunk, körbemutogattam jó pár típust a barátnőmnek, így haladva a pult felé. Aminek belső oldalán két fiatalember tartózkodott, az egyik telefonnal a fülén, a másik verbálisan szórakoztatva az ott támaszkodó ismerősét.
Ekkor megeresztettem még egy jó hangos köszönést, hátha nem hallották az előbb. Ezt pontosan olyannyira le sem szarta egyikük sem, mint előzőleg – mintha ott sem lennék. Lehet, hogy szerény, ártatlan külsőm miatt ottfelejtett bukósisaknak néztek, vagy be volt kapcsolva a Predator-féle álcázó berendezésem. Próbáltam szuggerálni magam, hogy legyek feltűnő és leellenőriztem a személyimben, hogy biztosan nem én vagyok-e a Láthatatlan Ember, de mindez nem segített.
Pár percig álltam ott, mint Józsi a pirosnál, majd úgy döntöttem, hogy minden bizonnyal gyümölcsöző együttműködésünket itt be is fejezném: szó nélkül távoztam. Természetesen ide biztosan nem jövök majd, ha motorvásárlásra adom a fejem és hasonló tanáccsal látok el másokat is.
Nyilván az ő szemszögükből potenciális ügyfélként álltam ott és én meg vagyok győződve arról, hogy az üzletünkbe betérő személyt (ún. ügyfél, régiesen kuncsaft) különösebb marketingzseni képességek hiányában sem jó ötlet leszarni a haveri cseverészés miatt. Gondolom amúgy éppen egy titkos váróteremben tobzódtak a vevők - mivel a helyszínen rajtunk kívül senki sem volt - és jegyrendszerrel adják ki a motorokat az előjegyzett, nyomorult várakozó prosztóknak!
Persze nem lepődtem meg, hiszen a héten már túl voltam egy asztalosműhelyen, amely bevállalt másnapra egy piti munkát, majd amikor mentem érte, még én voltam a hülye, amiért a melósok nem is hallottak róla. De mondhatnám a bankot is, amely fel volt háborodva, hogy az érdekes módon a Paypal számlámra náluk befizetett, de meg nem érkezett pénzt számon kértem rajtuk papír bizonylat nélkül, mintha nem lenne 2011-ben elektronikus nyoma egy tranzakciónak.
Ilyenkor kéne egyeseknek elgondolkodni, hogy vajon tényleg a gazdasági válság minden bajunk okozója, vagy talán a kereskedői/szolgáltatói hozzáállás európai szinttől való távolságával van a probléma?
Sokak számára az utolsó igazi MZ ez volt: a 250/1
De térjünk vissza fiatalkori horizontom egyetlen kézzelfogható motorkerékpár gyártójának múltjába, ahol bizony már volt robogó. Igaz nem direktben: a számomra felfoghatatlan keletnémet ipari szövevény egyik szereplője, az IWL használta az MZ alkatrészeit a Pitty, Wiesel, Berlin és a Troll (lásd. fent) nevű robogójában.
2008 óta az MZ csakis robogókat gyárt, de mindjárt meglepő dolgokat is találunk: létezik full elektromos és hibrid robogójuk is, az Emmely.
Az Emmely ötféle kiadásban készül:
- Négyütemű, léghűtéses 50 köbcentis 2,9 lóerős.
- Négyütemű, léghűtéses 125 köbcentis 7 lóerős.
- Elektromotoros: 2,1 lóerős, 45km/h végsebességgel, 70 km hatótávval.
- Hibrid EL2: 2,9 lóerős 50 köbcentis négyütemű és egy 0,8 lóerős elektromotorral, amely elektro, hibrid és benzinüzemben is használható. Előbbiben 35 km/h, utóbbiban 45 km/h a végsebesség. Elektromos üzemben a hatótáv kb. 30 km, benzinüzemben 200 km.
- Hibrid EL3: 7 lóerős 125 köbcentis négyütemű és egy 1,36 lóerős elektromotorral, amely elektro, hibrid és benzinüzemben is használható. Előbbiben 35 km/h, utóbbiban 80 km/h a végsebesség. Elektromos üzemben a hatótáv kb. 25 km, benzinüzemben 180 km.
Mindez egész high-tech vonalnak hangzik, de az MZ múltját tekintve jogosan tehető fel a kérdés, hogy a cég számára valóban a jövőt jelentik-e a Kínában gyártott elektromos robogók? Különös, hogy az MZ jelenlegi tulajdonosai, az ex-versenyző Ralf Waldman és Martin Wimmer ebben az irányban gondolkodnak.
A sportvonalat az MZ-nél jelenleg az Anthony képviseli: ez egy hagyományos léghűtéses kétütemű ötvenes, amely 3,6 lóerőt teljesít. 1400-1800 euróért azt kell mondjam, ez nem nagy cucc, Kínában gyártanak ennél olcsóbban is ilyesmit.
Nem mondom, hogy nem csinálnék meg vele egy mopedrally-t, de ennyiért már van miből választani és az MZ-nek nincs neve a robogópiacon - vagy legalábbis szocreál felhangja van.
Ezen kívül a Charly nevű törpét tudják felmutatni, ami közúti közlekedésre nem tűnik alkalmas járműnek – legalábbis a mi viszonyainknál. Ez egy 20 km/órára képes elektromos roller és úgy néz ki, ahogy névrokona, Charlie Sheen fogja érezni magát, ha még sokat drogozik. Hülyenévadásban az MZ úgy tűnik, nem áll rosszul!
A legdurvább, hogy a kínálat legexkluzívabb darabja az MZ bicikli – de ez már talán egy másik blog témája.
A fényezést és a színválasztékot oldszkúl MZ szinten űzik ma is
tcomment feed
Nincs megjeleníthető elem