Tekintsd ezt persze pletykának, mert nem fogok sem interjút csinálni, sem bizonyítékokat szolgáltatni, de megvolt az első konkrét eset, amit hallottam.
Ezer éve megy a kamuötvenes divat, a röhejes költségek miatt az utóbbi tíz évben szinte alig hoznak be olyan 125-ös robogót, amit le is rendszámoznak. Persze sokan nem szeretnének motorra levizsgázni, a B-vel legálisan vezethető teljesítmény meg nem elég.
Az érzéseim felemásak: egyrészt kapják be, hogy egy 120-150 ezer forintos járműre 80-100 ezer a forgalomba helyezés, másrészt úgy gondolom, aki motorozni akar, az vizsgázzon le. Smkp = 40km/h, a Gilera Nexus 500-akkal segédmotorként közlekedőket meg egyenesen felrúgnám.
Nem a regadó a sok: egy tíz éves, bőven használható 125-ös robogó regadója 20 rugó. Ehhez azonban hozzájönnek egyéb költségek, mint a 26e ft-os egyedi forgalombahelyezés műszaki vizsga, 12e forgalmi+törzskönyv, eredetvizsga, esetleg 10 rugó származás ellenőrzés, fordítások stb.
Már maga az átírás járulékos költségei is gázosak a 17 ezres eredetvizsgával az élen: nem véletlenül koptak ki "okmányok nélkül" státuszba a régi MZ-k, megfosztva a mai fiatalokat az igazi motoros rock'n'roll élettől, pontosabban a szopórollerre való felüléstől. Ki fog egy 30-40 ezer forintos járművet 30-ért átíratni?
Mivel az ötveneseken nincs rendszám, nincs típusbizonyítványuk, műszaki leírás, csak egy sajtpapír kell az eladóval, a vevővel és az alvázszámmal, könnyű ötvenessé varázsolni a gépet: segédmotorkerékpárként adjuk el, kötünk rá egy segédmotor biztosítást. Így, mindössze dupla közokirtahamisítással "legális" a járgány.
Bukta eddig kizárólag balesetkor volt. Igaz, az utóbbi időben nem hivatalos információ szerint rászálltak az ügyre a rendőrök, de hogy valaki bíróságra került volna sima közúti ellenőrzés folyományaként, még nem hallottam. Eddig.
Eladó eladta az ötvenes papíros 125-öst. A vevő használta egy darabig, majd közúti ellenőrzéskor a rendőr kijelentette, hogy ez nem ötvenes. A motort megnézték, tényleg nem az, a srác mutatta az adásvételit, mint jóhiszemű vevő. Mentek az eladóhoz.
Az eladó hiába mondta, hogy ő nem tudta, hogy nem ötvenes, és ő is ötvenesként vette. Hiába van ügyvéd, hiába mutatta a képeket, hogy az ötvenes pontosan ugyanilyen, hiába nem tudnak bizonyítani szándékosságot, az ügyész szerint neki tudnia kellett volna.
Bele lehet menni a moralizálásba, mert nyilván tudta. Bizonyítani azonban nem tudták. Így egy év huzavona után próbára bocsátás és pár tízezer forint pénzbírság lett az ügyből, ami a legenyhébb dolog, amit kapni lehet bűncselekményért. A vevőnek szintúgy. Nagy mázli, hogy ez még nem priusz.
Ebből nem úgy veszem le, hogy sokáig működni fog az ötvenes papíros biznisz. Mi élből ötvenes endurókat vettünk, pedig akad bőven "ötvenes" 125-ös, még négyüteműben is, amit én jobban csípnék. Ezek nagyobbak, jobban néznek ki (jobb az egónak, ugye), jobban mennek. De nekem nem ér ennyit még akkor sem, ha alig megyek vele közúton. Annyit meg főleg nem, hogy a rendszám miatt kifizessek plusz 1 kilót: azért nem mindegy, hogy 100, vagy 200 ezerből hobbimotorozgatok. Maradt az ötvenes.
Persze ami most van, marhára patthelyzet, mert senki sem fogja kidobni a 125-ös robogóját és nem is várhatjuk el tőlük. Az új divat az, hogy kamu külföldi ötvenes forgalmit mutogatnak a rendőröknek. Ezt állítólag simán beveszik, még kettőötvenesnél is. Vagy nem.
De ha nincs mód a normális kismotor rendszámozásra és nincs mód a csak adásvételivel rendelkező 125-ösök valamilyen formában történő legalizálására épelméjű költségekkel - azaz az állam nem teszi meg a tőle elvárhatót - akkor elvileg marhára nem kéne a robogósokat baszogatni. A rendszám nélküli 250-es (vagy nagyobb) pofátlan parasztok, és a városban tökmindegy mekkorával 120-al száguldozó, piroson biciklis módra áthajtó idióták miatt azonban nem vagyok biztos ebben.
A képek illusztrációként szolgálnak ahhoz a társasjátékhoz, amelyben ki kell találni, melyik típus ötvenes.
tcomment feed
Nincs megjeleníthető elem