Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Endurobogó végre élőben!

2011.07.30. 16:50 kőbájker


Csodálatos forma!  

Egy jó PX-R mindent megér. Amikor Herold felajánlotta az övét a múltkori PX-R nyavajgóposztom után bemutatásra, roppantul megörültem. Pár napon belül a pöfimotoromra pattantam, és elindultam Csepel agglomeráción kívül eső részére. Persze megint elkapott az időparadoxon: nem számoltam vele, hogy a várost és az elővárosokat végig kell kocsisoroznom a délutáni csúcsban. Sem arra, hogy bezsibbad a valagam, olyan messze van - de arra aztán végképp nem, hogy mire hazaérek, annyira estébe hajlik a vekker, hogy még azok a cseppet sem helyes lányok is megprostituálódnak a benzinkútnál.


A berheletlen, olajsármentes kipufogó jó állapotjelző.  

Nagymotorral kellett volna menni, bár akkor meg a dugóban lett volna rosszabb. Mivel el is tévedtem, eszembe jutott: nem ártana végre vennem egy GPS-t, mert az előző beszart. Kár, hogy irritálóan rusnya dolog ez a krokodil, én hozzáérni is viszolyognék, és a névválasztás sem túl szerencsés. (Ez utóbbi linket ne nézd meg!)

Pár apró kellemetlenség ellenére, nem változott az az álláspontom a PX-R-rel kapcsolatban – én eddig csak a béna tesót, a PX-et láttam élőben, ezért ideje volt a nagy találkozásnak, mert frankón rá vagyok izgulva.


Műszeregység, 40km/h-ig kottázva - ezt akkor komolyan is gondolták.  

Ráadásul ez egy exkluzív példány: egyrészt azért, mert Herold szintén kettyós. A tavalyi Mopedrallyra keresett járművet, és úgy gondolta, a legstílusosabb az lesz, ha PX-R-rel indul. Mert ez egyszerre robogó és moped, meg egy kicsit terepmotor is – ezzel szigorúan véve is szabályosan teljesíthető a rally. 


Herold nem áll messze a fanatik státusztól: ez csak egy polc a vitrinből.  

Másrészt olyan alaposan felkészítette, hogy tulajdonképpen kettőből rakta össze. Így nekem is volt alkalmam elmerülni a műszaki finomságokban, különösen az alap, csúnyácska PX és az enduro-szerű PX-R közötti különbségben. Az összeépítési történet igen kielégítő, hiszen mind a PX, mint a PX-R létezett sima berúgós és pedálos változatban is: jelen esetben pedig a két szélsőségből lett egy. A PX-R pedálos volt, a PX sima lábtartós, a kettőből készült el a sima lábtartós PX-R, hiszen rühelljük a pedálokat, az olyan nyanyadolog. A PX blokkját felhasználva. A PX-R hengerével. Remélem tudtok követni, mert én alig tudom magamat, pedig igen messze állunk még az agysebészettől.

Herold először a PX-et látta meg, és megtetszéses alapon megvalósította a szerzési szándékot, de nem lopta el, hanem csak - elavult módon - megvette. Ki is derült, hogy egy viszonylag kókányolt szarról van szó, de nem sokkal később talált egy PX-R-t is, amely ízlés szerint jobban/rosszabbul néz ki öntött kerekeivel (szerintem jobban), és alkalmasabbnak látszik terepre.


A PX mint donor, felborult. Az előző tulaj még az első sárvédőt is levágta.
 

Ezt megerősíti az a tény is, hogy a PX-R futóműve komolyabb: rendes első teleszkópja van. Nem a régi robogós/mopedes fordított, ami offroad üzemmódban épp olyan effektív, mint egy darab bot.

Az R ezenkívül 1 collal nagyobb első felnikkel rendelkezik, van egy kis fejidoma és más a műszerfal. Más lényegi eltérés hirtelen nem jut eszembe, de ennyi éppen elég.


Ezzel a "légszűrővel" használták, pont belepörgette a kerék a sarat.

A blokkcsere nem volt teljesen triviális, igazából egy tönkrement (csavar)furat miatt volt rá szükség, de végeredményben a PX blokk aljára ment a megfúrt PX-R henger, és persze új dugót is kapott. Itt még volt egy variáció a hengertalpnál, mert a két verzió vagy gyárilag nem pontosan egyforma teljesítményre hegyezett (hiszen a sima PX nem annyira sportos, mondjuk fél lóerő különbséggel), vagy az egyik fojtott volt.


A bicikli-mechanizmus, hátul a PX kerekek.  

A legnagyobb érdekesség számomra a pedál kérdés, aminél megkönnyebbült sóhajjal konstatáltam: attól, hogy egy PX pedálos, valójában nem lesz betekerős moped. Nem is igazán értettem, hogyan oldották meg, mivel a blokk hagyományos variováltós robogó blokk. Most kiderült, hogy sehogy: egyszerűen építettek a másik oldalra egy biciklihajtást. Vagyis nem lehet betekerni a motort a pedálokkal: csak biciklizni lehet. A hátsó kerék bal oldalára szereltek lánckereket, amelyet komplett láncfeszítő mechanizmuson keresztül hajtanak a pedálok. A pedál tengelye ott van, ahol a lábtartós verziónál a lábtartó, így az egész butaságot leszerelés után bátran ki lehet hajítani a kukába, majd felszerelni egy lábtartó csövet. A PX-é éppen kéznél volt.


Szép a blokk, de beleragad a sár.  

A futómű furcsasága, hogy a blokk-hátsó futómű-egység együtt rugózik, így berugózáskor olyan benyomást kelt, mintha a motorka középen megrogyna. Ez mókás hintázásokat biztosít, amikor repesztünk a földúton. Ahol egyébként vigyázni kell arra, hogy a nagy sár könnyen eltömíti a blokk nagyméretű hűtőbordáit. Hosszabb távra, vagy egy Mopedrallyhoz már kell valami tisztító eszköz, nehogy megszoruljon.


Rendes robogó-hajtás, monoshock.  

Az akksi-önindító páros ezen a példányon sem muzsikál, de valószínűleg csak az előbbi halt be. Herold pedig vagy lusta, vagy pedig a Winkler-féle macho-robogóberúgásban hisz.


Elöl csak dobfék, de nem rossz az! A PX-R első teleszkópjai komolyabbak.

Az első benyomás az, hogy a PX-R jobban megy, mint az a két PX, amit eddig próbáltam. És legfőképpen csendesen, nem heréltRomet-hanggal. Ez gondolom elsősorban a műszaki állapot függvénye. Ezzel együtt azt mondanám, hogy erős túlzás lenne olyat állítani, hogy jól megy. A gyorsulása közúton pont kevéske, a végsebessége szerintem centire 40km/h. Látszik, hogy van a blokkban tartalék, nem pörög szanaszéjjel – ezt így találták ki, erre a sebességre lett tervezve. A régi iskola, a régi segédmotor elvárásokat teljesíti, amikor még nem akart minden 15 éves motorjogosítvány nélkül nyolcvannal nyelezni az autók között.

Terepen ez az erő szintén nem visz krosszmotori magasságokba. Lendületből azért felmegy a töltésen, és ami a lényeg: ezzel a csekély menetteljesítménnyel is kurva nagyot lehet vele esni a sárban-porban, mert bizony a dzsuvába hajtva szépen tekeredik a hátulja, nem győzöd korrigálni.

Teljesítményileg azt mondanám: hobbistáknak laza terep-kalandra teljesen jó, legalább a sebesség a viszonylag biztonságos tartományban marad. Én a magam részéről nem krosszozni, stresszelni és kezem-lábam törni járok terepre, hanem lazulni, poroszkálni, baleseti kockázat mentesen ökörködni.

Erre pedig elég a PX-R. De szeretnék egyet! Már ha lenne eladó, és nem annyiért, amennyiért endurót kapok. 


A kormány tetején pneumatikus duda. Kéne! (Nem a duda.)

17 komment

Címkék: honda px enduro mopedrally pxr

süti beállítások módosítása