A Totalcar Égéstér legutóbbi adásában a segédmotoros rendszámozásról volt szó. Hallgasd meg, érdemes, el lehet ütni mp3 lejátszóval egy unalmas órát, amit a dugóban töltenél. A hasonló audiotermékek roppant haszna az is, hogy türelmet, de koncentrációt nem igénylő sportokat könnyű túlélni vele: el tudsz menni az Égéstérrel futni, igaz a címével ellentétben azért ettől nem ég jobban a zsír. (De soha ne motorozz égéstérrel vagy zenével a füledben!)
Kell tennem azonban egy kis kiegészítést, mert az élőszöveg és a közösség varázsa néha akkora lendületet ad, hogy a témák sodródásában kimaradhat bizonyos jelentős kérdések mélyebb kivesézése.
Zách Dani már lassan az első számú oknyomozóvá vált a szerkesztőségben, legalábbis innen külsős szemszögből nézve. Most azonban egy picit mellé vagyunk lőve: felhívta az ORFK-t, ahol megnyugtatták, azért nem olyan egyszerű egy robogót/segédmotort ellopni, mert a rendőrség alvázszám alapján körözni fogja a járművet.
A helyzet azonban az, hogy egyrészt ez nem újdonság, másrészt baromi ijesztő, hogy a hivatalnak ennyire fogalma sincs a valóságról.
Mindenki tudja, hogy ha végigüljük a bejelentés felemelő procedúráját ahol órákig váratnak majd, esetleg flegmáznak is velünk, akkor ügy lesz, körözni fogják, hogy két hónap múlva kapjunk egy nyomozást megszüntető határozatot. Feltéve ha nem beszélnek le rögtön a feljelentésről. (Nem állítom, hogy ez általános, de az én első lopott robogómnál ez volt, a másodikat már be se jelentettem.)
Az a gond, hogy a körözést pont kenhetjük a hajunkra. A lopott laptopot, videokamerát is „körözik” a száma alapján – ettől meglesz?
Van néhány apró probléma, amit megemlítenék az Égéstérben elhangzottakkal kapcsolatban:
1. Volt legalább 20 robogóm. 3 évig futárkodtam, sok minden történt: büntettek járdán parkolásért (!), kértek hivatásos jogosítványt, üldöztek, buziskodtak, ezerszer feljelentettek, de SOHA nem ellenőrizték az alvázszámot. Ismertek valakit, akinek ellenőrizték valaha? De ha most a nagy lelkesedésben elkezdenének mindenkit levadászni, hogy alvázszámot ellenőrizzenek, örülnénk?
2. Ha körözés alapján megfognak, hogy lopott a robogó, szerinted mi történik? Igazolod egy adás-vételivel, hogy szerinted a tied. Megkeresik az előző tulajt, ő opcionálisan vagy mutat egy másik adásvételit, vagy azt mondja, az adásvételi elveszett, nem őrizte meg. (Egyes nepperek manapság 1 db adásvételit készítenek, neked, mert őket nem érdekli.) Ha hosszas tökörészés után elveszik robogódat és visszaadják az eredeti tulajdonosnak, mi történik? A tolvaj szempontjából pont semmi. Ha közvetlenül a tolvajtól vetted, akkor sem tudják ráverni. Te a pénzedet buktad, de ő semmit nem veszített, ugyanúgy megérte neki ellopni. Visszatart ez egy piti tolvajt? Pont leszarja. Az első eset után majd mással fogja eladatni. És akkor itt még nem beszéltünk arról, hogy orgazdák vagy teljesen ártatlan kereskedők is lehetnek a láncban.
Nézzük fordítva: felajánlanak neked egy lopott ötvenest, bagóért. A lelkiismereteden kívül mi tart vissza, hogy megvedd? Soha nem buksz le, lásd 1. pont, de ha mégis, a legrosszabb eset az, hogy elveszik tőled. De még az is esélyes, hogy az eredeti tulajdonosnak polgári perben kell bizonyítania az igazát.
3. A "miért ad biztonságot a rendszám" kérdéskör marhára evidens kellene, hogy legyen, de el nem hangzott erre válasz. A rendszám azért ad biztonságot lopás ellen, mert egy rendszámos jármű papírok nélkül nem tudja legálisnak álcázni magát. Jelenleg egy ötvenesen semmi sem árulja el, ha lopott. Arra pedig nincs kapacitása és infrastruktúrája a tolvajoknak, hogy okmányokat hamisítsanak, valószínűleg nem is érné meg szarakodni vele.
Szóba került, hogy nincs statisztika: nem hiszem, hogy nagy logika kell annak kitalálásához, hogy melyiket könnyebb értékesíteni és melyiket érdemesebb ellopni: egy hivatalos okmányokkal rendelkező járművet az eredeti okmányai nélkül, nyilvánvalóan lopottként, vagy egy mindössze sajtpapíros adásvétellel legális járművet. Olyan kérdés ez, mint hogy vajon hova megy be a besurranó tolvaj: a tárva-nyitva hagyott kéróba, vagy a hatféle zárral, biztonsági őrrel és őrkutyával védett objektumba?
De segítek: nekem volt eddig kb. 25-30 autóm (hadd ne számoljam össze), 8 rendszámos motorom, kerekítsük ezt 30 rendszámos járműre. Volt kb. 20 robogóm. Egyetlen egy rendszámos járművet nem loptak el tőlem, de robogót kettőt is, azaz a készlet 10%-át. Mégpedig ebből az egyiket 2, azaz kettő hét alatt, pedig egyik sem volt értékes. Kérdezzetek körbe bátran másokat is erről az arányról!
Eszembe jut egy régi sztori: egy észlény ismerősöm vett egy tíz év körüli kompakt autót, legyen ez egy Golf. 30 rugóért. Mennyi? 30! És megkért szegény pára, hogy vigyem el neki a házuk elé, mert neki nincs jogsija. Kiderült, hogy forgalmi, az nincs, mert tulajdonképpen lopott, de azért rábeszélte egy aljanép féreg ismerőse, hogy vegye meg tőle. Ez a barom meg örült, hogy van autója. Én csak azt kérdeztem: és mit akarsz vele csinálni? Elásod? Nézegeted vitrinben? Mert eleve én nemhogy el nem viszem neked, hanem tudni se akarom melyik az, idióta.
Erősen javasoltam neki, hogy nyelje be a 30 rugó buktát és a közelébe se menjen többet, mert ezt tuti körözik. És ilyenkor két és fél verzió van: ha ez eredeti rendszám van rajta, bukta. Ha nincs rendszám rajta, bukta. Ha lopott rendszám van rajta, kevesebb eséllyel, de bukta.
Na ez különbözteti meg a rendszámos és rendszám nélküli járművet: egy körözött robogón messziről semmilyen azonosító nem mutatja, hogy gázos, a rendőr a színe vagy a típusa alapján nem fog utánamenni. De egy körözött rendszámmal rögtön megvan: ez azért erősen más, mint a körözött alvázszám. Másik rendszámot lopni pedig macera, de azt is azonnal körözni kezdik. Vannak itt még variációk, de a piti tolvajok számára ezzel megszűnik a könnyű pénz lehetősége.
4. Kicsit más, de ide tartozik: a segédmotorokkal (nem csak robogókkal) elkövetett 27%-nyi személyi sérüléses balesetet nem nagyon kéne úgy tálalni, hogy esetleg úgy értelmezzék, hogy 27%-nyi robogós részegen robogózik.
A statisztika nyilvánvalóan főleg a szokásos kocsmából hazafelé árokba borult prosztók miatt erős. Nem tartom életszerűnek, vagy legalábbis jellemzőnek, hogy a Budapesten vagy bármelyik városban robogózók ittas vezetés miatt balesetet okoznak.
A tavalyi statisztika szerint 1819 közúti balesetet okoztak biciklisek (!), amivel megelőzték a teherautósokat, buszvezetőket, motorosokat. (Nyilván ebben is benne vannak a kocsmából, rozsdás szarral, erős kígyózásban hazatérő alkeszek, nem csak a városi, agyatlan, de öntudatos trendbiciklisták.) Azaz a segédmotorkerékpár-balesetek a jóval a biciklisek alatt levő motoros halmaznak is csak egy részét alkotják. Ez a becslés szerinti 400 ezres állományhoz képest elenyésző.
Egy másik, 2010-es statisztika szerint a segédmotorosok a balesetek 5%-át okozták, 812 esetet. Azaz kevesebbet, mint a 6%-os gyalogosok! 240 részegen árokba borult vagy egyéb módon sérült Babettás, vagy egyéb kocsmajáratban futó szockó segédmotoros idióta cseppet sem irreális. Én nem keverném ezt össze azzal a réteggel, akiknek a TC szól: a mai modern robogók felhasználóival. Ők nem a kocsmába járó réteg.
Ne feketítsük be a segédmotorosokat, véletlenül sem. Sok barom van, én is mindennap látok egy debilt, aki úgy gondolja, robogóval nem kell végigvárni a pirost. De a robogósok nem ittas vezetők. A segédmotoros/robogós kultúrától nem félni kell, inkább elfogadni, mert a jövő közlekedési eszközei. Hiába hangzana jobban, ha inkább űrhajót írnék.
5. Végső pont, a legfontosabb, ahol látszólag ellentmondok a fenti érvelésemnek: ebben az elmebeteg országban, ahol a B125-öt nem tudták normálisan megcsinálni, ahol elsősegélycsomaggal szopatják a népet úgy, hogy az ORFK egyenesen konzekvensen HAZUDIK, nem nagyon kéne az ötvenes rendszám miatt lobbizni és ötleteket adni újabb lehúzáshoz. Erre nincs itt a megfelelő idő. Minden szarral együtt az utóbbi időben megfordult a véleményem és meggyőződésem, hogy jobb, ahogy most van.
tcomment feed
Nincs megjeleníthető elem