Előfordul, hogy közös kalandjaink vannak a Winklerrel. Tegnap például áthívtam, hogy mutassak neki valamit, aminek apropója és tárgya az az apróság, hogy én is vettem egy XJR-t. Méghozzá nem is ezerkettest, hanem ezerhármast, sőt fekete is, nem kell átfényezni.
96-óta recskázok erre a motorra, ki se merem számolni, az hány év. Sőt, annak idején átépítettem egy '82-körüli 750-es GSX-et, amelyen bizonyos elemek kőkeményen az XJR-ről lettek koppintva, például az 1200 Sp ülésének a mintája, amit még a megboldogult Szilva mester készített el.
A garázsból visszatérve aztán öles léptekkel indult felénk egy leányzó, és megkért minket, hogy toljuk már be az autóját. Az akksi elhalálozott, így nem csak a Winkli, hanem ez is kapcsolódási pont a bevezetőhöz. Mi persze bevállaltunk, hiszen az autós újságíró és a robogós külsős ott segít, ahol tud, mi még voltunk kisdobosok. Persze annyira gatya volt az akksi, hogy nem indult.
Jött a tehén és a bikakábel, de így sem volt elég elektronunk, meg se nyekkent, de jó tíz percnyi töltés után azt javasoltam, toljuk meg még egyszer: ha nem is elég az önindítónak, de annyit már töltődött az akksi, hogy tolásra induljon. Ez be is jött, mindenki jól járt, csak valószínűleg Winkli késett el az értekezletről. Ez a tűrhetően működő metódus azonban nem működik a robogóknál: jobb a megelőzésre játszani.
Innen kanyarodjunk vissza végre a robogó témához. A téli tároláshoz célszerű kivenni az akksit, ha nem akarsz úgy járni, mint a fenti csajszi az őskövület akksijával. Ha nagyon profi vagy, csepptöltőre helyezed, ez folyamatosan töltögeti, ami jó hatással van az élettartamára. Legalábbis jobbra, mintha leszarnád és a hidegben állna lemerülve.
Én nem szoktam megcsinálni, gyarló módon akkor töltöttem csak idén is, amikor már lemerült. De a Winkler gondosan kivette az akksit a XJR-éből és a Vinoból is. Illetve csak vette volna, így felhívott, hogy mégis, szerintem hol a rákban van a Vinóban az akksi?
Az ülés alatti, bal oldali idom alatt – vágtam rá rögtön, hiszen a Vino tulajdonképpen egy retrósított 3KJ Jog. Nem ott volt, és a további tippjeim (lábtartó trepni alatt középen, ülés alatt elöl, térd előtt idom) sem jöttek be, így átmentem, hogy szétszedjük. Mostanában úgyis van egy kis rutinom robogó szétszedésben és preparálásban. De nem elég.
Persze ha alapvetően nincs műhelyed/garázsod, nem szerelgetsz, akkor egy új típusra, meglehet, úgy nézel, mint borjú az új kapura és igencsak elgondolkozol azon: hogy az anyjába kell ezt szétszedni? Könnyen lehet alattomos patentokkal találkozni, melyeket ha letörsz, elég nagy cumi van. Célszerű ezért profikra bízni mindent, de hát egy akksi miatt csak nem megyünk szerelőhöz?!
Némi fetrengés után konstatáltam a tényt, hogy nem találjuk. Így nem maradt más, mint szétszedni, ami marha rosszul megy, ha nem vagy képben a rögzítési pontokról. Mert ez trükkös: lehet hogy kicsavarsz egy csavart és meg se moccan, amit látszólag rögzített. Miután jól lebontottuk, persze meglett az akku: elöl volt, a szerelőpanel mögött, a felső részen elbújtatva, ahol se nem látszott, de nem tudtuk elsőre, hogy hogyan kell leszedni a panelt. A vinóban igen kicsi, lapos akksi van, nem csoda, hogy nem láttuk, amíg a burkoltok fent voltak.
Amikor megveszed, kérdezd meg, hol az akksi, vagy kérdezz rá a szerelőnél. Nem nagy ügy, de az ilyen apró szívásoktól megkímélheted magad, ami nem is olyan apró, ha -10-ben az utcán csinálod, vagy a sötét és mélygarázsban, mint ami nálunk van. És ami nagyon lényeges: önindítóval sokkal könnyebb a hidegindítás, vagyis a tavaszi első beröffenéskor nem kell rugdosni össze-vissza, ezért ne hanyagold el az akksit. Ha lemerült már, akkor szedd ki és töltsd fel, könnyebb dolgod lesz.
Betolni az automata váltós járműveket ugyanis csak az amerikai filmekben lehet.
tcomment feed
Nincs megjeleníthető elem