Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Stílusosabb, mint egy ősi Vespa

2015.03.11. 12:02 Zomborácz Iván

Ducati Brio 1965-ből. A mechanikát alapból egy lemez takarja, így viszont látszik a blokk és a hajtás

 

A Malaguti Phantom F12 R robogóból készült ugyan egy speciális Ducati MotoGP kiadás, de nem az volt az egyetlen Ducati feliratú robogó a világtörténelemben. És hiába pörögnek a pletykák folyamatosan, hogy jön a Ducato Scooter, azért érdemes tudni, hogy nem csak jön, de már itt is volt. Sőt, voltak, mert nem egy darab készült.


duc_cruiser_valtoja.pngA Ducati Cruiser 175 automata váltója. Akkoriban kuriózum volt

 

A Ducati 1950-ben szánta rá magát először, hogy belépjen a robogók piacára. A Ducati Cruisert ma műszakilag innovatív projektként mutatnák be, de 1952-ben ezek a szavak még nem szerepltek ötvenszer minden prezentációban. Pedig sok újdonságot hozott magával, ez volt az első négyütemű olasz robogó, ráadásul arrafelé az automata váltó is újdonságnak számított. A 175 köbcentiből eredetileg 12 lóerőt préseltek ki, de végül csökkentették a kompressziót 7,5:1-re, ezzel 7,5 lóerőt esett a teljesítmény. Erre a méltatlan downgrade-re az olasz hatóságok miatt volt szükség, akik 50 km/h-ban korlátozták a robogók végsebességét.


duc_cruiser.png

Ducati Cruiser 175


A Ducati nem próbálta megfogni a költségeket, az alulvezérelt, felülszelepelt tolórudas blokk új fejlesztés volt, ahogyan a váltó is, és az egész modellt átlengte a luxus. Egy akkori sztármérnök, Giovanni Fiorio felelt a fejlesztésért, a külsőt pedig a luxusautó-karosszériáriól híres Ghiával terveztették meg. Mégsem lett versenyképes, a Vespa és a Lambretta lemosta a színről, két év alatt mindössze ezer darabot gyártottak belőle.


duc_cruiser_eloszerias.png

Egy előszériás Ducati Cruiser


Majdnem tíz év kushadás után viszont nem bírtak magukkal, ás újra elkezdtek egy robogót gründolni. Olaszok, na, robogóval jártak dolgozni, és vérzett a szívük, hogy más gyártók termékeivel kell ezt tenniük. A Brio projekttel a fiatalokat akarták megfogni, egy sokoldalú, praktikus jármű volt a cél, ami egyfajta kiváltása lehetett volna a tömegközlekedésnek. A Ducati a menedzsmentje a kor egyik legjobb nevű tervezőjét, Gio Pontit kérte fel a munkára. 1963-ban rántották le róla a leplet Milánóban, addigra már csak kevesen emlékeztek a Cruiser 175 csúfos bukására.


gio_ponti.png

A mester: Gio Ponti


Gio Ponti, aki korábban a Fiat 600 csúcskivitelén dolgozott, bátran nyúlt a szokatlan megoldásokhoz. Az alap egy egyszerűbb kétütemű motor volt, hogy bárki megengedhesse magának.Az önhordó karosszéria kovácsolt acélból készült, a 47,6 köbcentis blokk pedig egy tank benzinnel 220 kilométeres hatótávolságot adott 40 km/h-s sebességnél. A bemutató után készült még egy 100 köbcentis változat is, amit a bolognai közlekedési rendőrök használtak. A Brio egészen 1967-ig volt gyártásban, de nem lett átütő siker, manapság már csak aukciókon fordul elő.


ducscoot1.png

A Ducati Brio tervei


Azóta sem készült a Ducatinál hasonló koncepció, de ettől még időről-időre felbukkan a pletyka, hogy újra beleugranának robogógyártásba. Most is aktuális a téma: Claudio Domencali, a Ducati ügyvezetője interjút adott az olasz moto.it lapnak, és megint előkerült a kérdés. Eddig változó intenzitással határolódtak el a feltételezésektől, például a közép-kelet európai régióért felelős kollégájuk 2011-ben (amikor már javában dolgoztak a Scrambleren!) még azt mondta nekem, hogy nem terveznek ilyesmit, 2013-ban Domencali az MCN-nek annyit már finomított ezen, hogy belátható időn belül ne számítsunk rá. Most még egy fokkal engedékenyebben nyilatkozott: "egy Ducati emblémás robogó nem lenne szentségtörés".


ducscoot2.png

Ducati Brio szemből


Azt is hozzátette, hogy ha egy robogó gördülne ki a gyárukból, arra igaznak kellene lennie a cég fő arculati elemeinek, így kötelező a nagy teljesítmény, a látványos formaterv és a magas minőségérzet. Egyébként nem kizárt, hogy egyszer meg fogják építeni a saját robogójukat, hiszen egy időben elképzelhetetlen lett volna tőlük egy cruiser vagy egy túra-enduró, ne adj isten egy scrambler, mostanra viszont mind a három szerepel a kínálatban, sőt, a Multistrada a cég egyik legsikeresebb modellje. Ráadásul szintén a prémium kategóriában halászó BMW is sikerre vitte a robogó projektjét a C 600 Sport és C 650 GT típusokkal, vagyis látszik, hogy ez egy járható út a többi európai gyártó számára is.

ducscoot3.png

Címkék: történelem robogó ducati cruiser brio