Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Élet a Babetta után

2012.02.26. 08:49 kőbájker

Az előző részben már tisztáztuk, hogy a Babetta és a Jawa mopedek története nem éppen egyszerű, célszerű az elmélyedés helyett főleg a képeket nézegetni, mert már nekem is rezegnek az idegeim.

A kilencvenes években, még a gútai (Kolárovo) Babetta gyár csődje előtt, és a Jawával való szakítás után a vágbesztertcei (Považská Bystrica) Manet vállalat újra mopedgyártásba kezdett.



Így jött létre a Korado, amely a korábbi cseh és szlovák mopedekhez képest ég és föld különbséget jelentett minőségben, nem utolsósorban azért, mert a Piaggióval és a Puchhal együttműködve folyt a gyártás (Nem lett népszerű: drágának számított, alkatrészgondok voltak és akkor már Babettát sem akart senki, de hasonlót sem - Zirig Árpád). A gépsorok a Piaggiótól jöttek, a motorkákat pedig Puch licensz alapján gyártották, ami egyenes út lehetett volna sikerhez - de végül ebből is csőd lett, igaz, nem minőségi problémák miatt.

Kanyarodjunk vissza a múltba, a nyolcvanas évek elejére, mert a Jawa márkanév nem csak a Babettákon és a Mustangon vált ismertté az ötvenes géposztályban sem, hanem például a Jawa Supremeken, amelyek igen érdekes "hibridek" voltak.

Első nézésre igen ismerős a forma, de nem véletlenül: a régi, egysebességes 207-es Babetta alapjaira, néhány 210-esről való alkatrésszel egy egészen más formájú mopedet készítettek az azóta klasszikussá vált Puch Magnum tankjával. 

Később, a 90-es években mind Jawa, mind Babetta nevén különféle követhetetlen típusok kerültek ki, köztük a Super Sport és az Ultra sport.

Mindez a teljesség igénye nélkül, mert könnyen bele lehet botlani itt nem említett Jawa/Babetta verziókba.

A Jawa 210 Sport sem volt egyszerű szerkezet: kezdetben a Jawa Mustang szerszámosdobozával és a fene tudja, milyen tankkal, később ebből lett a Riga Delta tankos verzió. 

A márka aztán három részre szakadt: ez az egyszerű magyarázata annak, hogy ma már külön cégek gyártanak Jawa néven különböző motorokat.  Az egyik csak salakmotorokat készít, de a JAWA Moto spol s r.o. komolyabb palettával rendelkezik. 

Igaz, csak egyetlen ötvenes típusuk van, a Robby, de az utcai és enduro verzióban is. Robogót nem gyártanak, de négy további típusuk akad 660 köbcentiig.

A Motoscoot kétféle mopedet, kétféle 125-ös és egy ATV-t gyárt, pontosabban gyártat kínában, vagy ha jobban tetszik: Jawa márkanévvel lát el kínai cuccokat. Legalábbis a Jawa Betka ezt a szintet képviseli. Igaz, az alapjára épített retro Pionyr modell igen jól néz ki. 

Egyébként, ha már válságjárművekről volt szó: használható 207-est már 15 ezertől lehet szerezni, 50 magasságában pedig Jawa Ideálok is kifoghatók, ami igazán villantós veteránmotor.

Ami a kegviccesebb: Argentínában is Jawa névvel adnának el kínai motorokat.

4 komment · 1 trackback

Címkék: jawa babetta korado

süti beállítások módosítása