Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Magyar lelemény a kínai technikához

2011.12.20. 11:59 kőbájker


Levelet kaptunk egy kedves olvasótól, amiből nem is értettem először, miről van szó. Azt írta: épített egy Dongót, de ez elég tág fogalom, főleg, hogy az csak egy készen kapható cucc, amit biciklire kell szerelni. A fiatalabbakat kivéve mindenki emlékszik a Dongó motoros kerékpárokra. A recept az volt, hogy végy egy kerékpárt, szerelj rá egy blokkot, és hadd szóljon.




Solex

A Dongó egy olasz fejlesztés magyar koppintása volt, fél lóerőt tudott, a hajtótengely alá volt szerelve és dörzshajtással hajtotta a hátsó kereket. A francia Solex hasonló megoldást használt, de ott az első kerék fölé szerelt blokk az első kereket hajtotta. (A Solex azért érdekes, mert 1997-től Magyarországon, Berettyóújfaluban gyártották, de 2007-ben sikerült az üzemet tönkretenni, így ma már Kínában gyártják a típust. Újabb Kis Magyar Sikertörténet.)


A gyári megoldás, plusz lánckerékkel

Száguldozni ezekkel nem lehetett, a dombon rá kellett segíteni lábbal, de azért legenda lett. Bár 1957-ig gyártották, és ma már kizárólag veteránkiállításokon látható, a hírneve fennmaradt.

Kovács Tibor nem a semmiből reszelt egy Dongó blokkot. Ma is megvásárolható, kínai verzióban. Ezért az ügy önmagában még nem túl érdekes, de Tibor módosítások egész sorát hajtotta végre.


Átalakítások a kihajtásnál

Elméletileg nem lenne nagy ügy felszerelni, hiszen egész jól ki van találva: ez már lánchajtású, de békén hagyja az eredeti lánckerék-lánc egységet. A küllőkre kell egy gumiágyas rögzítéssel applikálni a lánckereket.

Tibor ezzel a megoldással azonban nem volt elégedett, ezért különböző konzolok, tengelyek és lánckerekek beiktatásával előre vitte át a hajtást. Így az eredeti bicikliváltó is közbe lett iktatva, azaz váltós lett a cucc.


Az eredeti lánckerekekhez csatlakozik

Nem is értettem, mi vitte rá arra, hogy áttervezzen egy egészet. A családban van még egy Dongó, egy kevésbé sportos kerékpáron, az pedig nem felelt meg maradéktalanul az igényeinek.


Elöl a benzintartály, bal karon a kuplung

Számtalan előnye van annak, hogy az eredeti lánckerekekre vitte át a hajtást. A motor eredetileg nem elég nyomatékos, ezen sokat javít, hogy közbeiktatta a váltót. Motoros üzemmódban is működik a szabadonfutó, így nem kell mindig a kuplunggal szórakozni. Ezek nélkül nehéz volt vele a városban közlekedni. Az eredeti végsebesség 35 km/óra körül volt, most jelentősen gyorsabb, igaz ezt nem használja ki.

Ami Tibor számára igen előnyös: szeret hegyikerékpározni. Van, hogy több napra is elmegy biciklizni, ilyenkor 20 perc munkával leszereli a blokkot.

Nyáron, a dögmelegben nem kell sisak, és a gyereket is haza lehet hozni vele. Ezek mind pozitívumok egy robogóhoz képest fenntartásban és praktikumban. Igaz, egy robogó jóval gyorsabb, de egy kisvárosban ez két percet jelent, így nincs jelentősége.


A híres Kovzillák (A kép forrása: Motorrevü)

A beszélgetésünk során kiderült, hogy van a háttérben motorépítő rutin: a híres Kovzillák (a két Vespából épített ZZ Top Hogzilla-klón) atyjával beszélgettem éppen. A tapasztalat nem árt, mert a Dongót azért szerelgetni kell néha. 3000 kilométernél, ami ebben a használati módban nem kevés, fulladozni kezdett, és már mindent kicserélt, mire rájött, hogy a főtengelyszimmering adta meg magát.


A kis blokk jól megfér a vázban, elöl a kipufogó

A blokk eredetileg 48 köbcentis, 2 lóerős, így akár 45-50 km/óra végsebesség is elérhető vele, ami persze halálfélelemmel jár. Fogyasztása 1,5 liter körül van és mindössze 9 kiló plusz súlyt jelent a vázon. A kuplung sima kézi szárazkuplung, amelyet ki lehet akasztani, ha várni kell a lámpánál. Az rendszer ára körülbelül 50 rugó, és van egy nagy előnye: teljesen egyedi jármű építhető vele. Akár ki is alakulhatna egy komoly közösség a bringából ki-tudja-mivé épített járművek tulajdonosaiból, mert határozottan van hangulata a dolognak.

Nyilván ha utánaszámolunk, azért az építési alap is pénzbe kerül: a bringások szerint 50 rugóért még csak a hulladék kategória van. Könnyen szaladhatunk messze kiló fölé: ez a példány okosan összevaterázott darabokból százban van. Ennyiért viszont már egész jó használt robogót lehet kapni. Itt jön képbe a fő előny: ez jogilag, vagyis joghézagilag a rászerelt blokk ellenére bicikli marad, ergo nem kell hozzá jogosítvány.

Aki ilyet birtokol, az egy darabka modernizált történelemmel közlekedik, hiszen ebből a hibridből alakult ki a valódi motorkerékpár.  

25 komment

Címkék: dongó

süti beállítások módosítása