Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Ideje megszívatni a robogósokat?

2011.10.07. 17:26 kőbájker

Sokan nem tudják, vagy elfelejtik, hogy a robogók, vagy bármilyen segédmotorkerékpárok használata kötelez bizonyos szabályok betartására. Nem csak a sisakról és az SMKP (újabban M) vagy B kategóriás jogosítványról van szó, hanem arról, hogy ez a járműkategória maximum 45km/órás sebességgel közlekedhet a közutakon.

Ha annyiszor tökönszúrtam volna magam, ahányan tanácsot kértek olyan ötvenes robogó ügyében, amely minimum 80-nal, de inkább százzal tud menni, már lány lennék. Amikor a Motowellemet eladtam, volt olyan vevőjelölt, aki azért nem vette meg, mert óra szerint csak 80-at megy, ő pedig messziről jár dolgozni.

Ilyenkor szoktam átmenni atyai tanácsadóba és elmesélem: kisfiam, a segédmotorkerékpár 45km/óra, satöbbi..., ezen felül lakott területen a megengedett sebesség 50km/h. Ellenben ha motorozni akarsz, vegyél motort, ami egy másik típusú jármű. Arról lehet megismerni, hogy rendszáma van, és jogosítvány kell rá. Igen, ha motorozni akarsz, tedd le a motorjogsit.

Elég nonszensz, hogy rutin és képzettség nélkül tömegével akarnak száguldozni olyan járművel, amely erre nyilvánvalóan alkalmatlan. Az, hogy a mai divat szerint a kategóriához képest a robogók némileg túl vannak motorizálva, felfogható biztonsági tényezőnek is, még ha nem is teljesen legális kivenni a fojtást. Mindez azonban nem azt jelenti, hogy a 70-80-as utazó tekinthető üzemszerűnek, főleg akkor, ha mindeközben az autók azonosíthatóságuk miatt elvileg kénytelenek betartani a városi sebességkorlátot. A KRESZ kimondja: segédmotorkerékpár olyan kétkerekű jármű, amelyez legfeljebb 50 cm3 lökettérfogatú motor hajt, tervezési végsebessége pedig 45 km/ó. Azaz ténylegesen ennyi tud.

Németországban megelégelték a vagány tizenéveseket. Lehetne vitatkozni, hogy van-e erre okuk, vagy inkább ez is csak egy lehúzási metódus. Amíg Magyarországon a rendőrség nem tudja bemérni és megbüntetni a robogósokat rendszám híján, maximum rendőrautóból kiszólva, a sebességmérő alapján verbálisan inzultálni – ami egyébként nem hinném, hogy jogszerű – addig a németek nem szaroznak.

Frankó kis mobil mérőpadokat állítottak hadrendbe. Leintik a robogóst, felteszik a padra és a görgőkkel már mérik is, hogy mennyit tud a bicaj. A dolog annyiban különbözik a mi helyzetünktől, hogy a járműkategóriák ott mások: ott létezik egy igazi segédmotor kategória.

15 éves kortól egy alap teszt után lehet 25km/h végsebességű Mofa kategórás járművet vezetni, jogosítvány nélkül. Ez a sebesség tényleg durva kontraszt egy mai (nyitott) ötvenes képességeivel, de az egy feljebb levő kategória. A mi segédmotoros kategóriánknak megfelelően M jogsival, vagy B-vel vezethető az 50 köbcentis, maximum 45km/h sebességű jármű. A német fiatalok hasonlót csinálnak kicsiben, mint mi nagyban: mi kamuötvenes 125-ösökkel járunk, ők pedig kamu mofákkal járnak, amelyek valójában jóval többet tudnak a szokásos 1 lóerőnél.

Ha a pad nagyobb végsebességet mutat, bukta van, megfelelő jogosítvány nélküli vezetés. Persze van ott is trükközés, szintén deja vu érzés fogott el. A lenti riport szerint elkapták a csókát, akiről kiderült, hogy olyan elekronika van beépítve a robogójába, amely az első fék behúzásakor lecsökkenti a teljesítményt. Márpedig méréskor az első féket behúzva tartják a készülék görgőin a motort, így neki mindig 25km/óra maximális sebességet mérnek.

Nekünk nem kell félnünk hasonló dolgoktól: nincs pénz ilyen berendezésekre. Konkrétan még azt sem tudja megoldani a rendőrség, hogy a tilosban parkoló autókat megbüntessék: ahhoz sincs elég GPS-es készülék, nem véletlenül állnak keresztbe-kasul és az út közepén a parasztok.

De azt azért ideje nálunk is elfogadni, hogy a segédmotor még nem motor. Ráadásul nem lenne baj, ha megszűnne az identitászavar: pár zsírhülye hol motorosnak képzeli magát és hetvennel cikázik a kocsisorok között, hol biciklisnek, és lazán áthajt a piroson.

153 komment

Címkék: rendőr jogsi