Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Minden idők legrondább robogói?

2011.04.20. 17:36 kőbájker

Ő pirsónő morgolosta
vizelevényeid mint többezes rejteméh
hátán a szederjes gennyekéj.

Huss, fohászom száll feléd
kedvelátos zümmögényem!


Nem véletlenül nyitom a csodálatos poémával a posztot. (Idézet fejből, ezért a pontosság csak jelképes.) Douglas Adams Galaxis útikalauz stopposoknak című művéből származik, amelynek filmváltozatát javaslom olyan szép nagy ívben elkerülni, mint az aszfalton egy durva kátyút; virtuális szerzője pedig a Vogon nemzetiségű Prostatikus Vogon Jeltz, akinek faját nem csak a világmindenség legrosszabb költőiként tartják számon, hanem egyúttal a galaxis legrondább lényeiként is.

Az asszociáció nem véletlen. Annyiban kapcsolódik a Robogó bloghoz, hogy megpróbáltam pár példát keresni - ha nem is a világegyetem, de az általam ismert univerzum legrondább robogóira.

Nagyon olcsó megoldás lenne, ha az új,  zseniális magyar összecsukható elektromos robogóval kezdeném, amellyel alig negyed órát kell szerencsétlenkedni, hogy rájöjjünk: semmi értelme összehajtogatni. Viszont ehhez méltóan szerencsétlenül is néz ki, mintha Plútó kutya szülei a fogantatás szent pillanata előtt bent rekedtek volna a fukusimai reaktorban. Ezt a járművet azonban véleményem szerint nem vehetjük megvalósulásra esélyesnek sem, nemhogy létező robogónak, így még akkor is kihagyom az exkluzív listából, ha lejjebb van pár csak koncepcióként létező jármű.


Honda Flush

A Honda mindjárt jól nyit a listában, három típussal is, ráadásul az a mentség sem áll fenn, hogy túl régiek lennének. A Flush például 1984-es, és úgy néz ki, mintha vízen haladásra alkalmas járműnek tervezték volna a pesti vagy szegedi rakpartra, amikor tavasszal kiönt a megfelelő folyó. (Jókat zúztam egyébként annak idején enyhe  árvíznél a 20-30 centis vízben a lezárt pesti rakparton. Futárként időt lehetett nyerni vele, amíg rá nem jöttem, hogy nem kéne egy kiszedett csatornafedél miatt fejreállni, ráadásul beázó gyújtás miatt kihagyó blokkal lerohadni a vízben sem vicces.)  Vagy mint egy buta űrjármű a Jetsonsból. Egy biztos: ezzel nem próbáltak soha csajozni az akkori tizenévesek.


Honda Beat 50
 

Érezte a Honda a ritmust ehhez a poszthoz, mert a nyolcvanas évek eleji futurizmusával azt sugallta, hogy a jövőben hányással fogunk kommunikálni. Elképesztően finomak az amúgy nem kevéssé ormótlan Beat 50 részletei: mint a szálcsiszolt alu műszarfal-dekor, vagy a tök értelmetlen sötétített plexi térdmagasságban - ahol maximum egy kutya lát ki - ha viszünk magunkkal.


Honda Spacy 125

Sokan fogják mondani, hogy nem egyértelműen ronda. Szerintem sem, de mai szemmel már megmosolyogtató ez a retro-futurista formaterv, ami egy hetvenes évekbeli sci-fi filmbe még bőven jó lett volna. 1984-1987 között bizony így nézett ki a Spacy és később sem lett szebb, csak a divatnak megfelelően megolvadt: úgy már kevésbé extravagáns.


Terrot VMS1 Scooter

A Terrot egy 1901 és 1960 között élt francia motorkerékpárgyár volt, amely megteremtette a robogók pelikánját, majd elkövette azt a hibát, hogy nem változtatta a nevét (ízlés)Terrorra. Így az ötvenes években felvett fő profil, a robogógyártás a hatvanas évekre a cég halálát okozta, talán mert elriasztották vele az összes halat.


Mors Speed S1C

Szintén francia gyártású robogó az ötvenes évekből, amikor még másképp értelmezték a robogók kérdését. A Mors eredetileg autókat gyártott 1902-től az első világháborúig, majd a második világháború alatt olcsó elektromos(!) autókat. Utána jöttek a robogók, köztük egy kacsacsőrű emlős-fajzat (S3) és a  Speed S1, amiről sajnos nem a sebesség jut eszünkbe, hanem egy rollerrel keresztezett öblítős vécé. Ami persze praktikus lehet, ha beszarsz a nagy sebességtől.


Vespa PK3 prototípus

Amikor csodálkozva nézzük a háromkerekű Piaggio MP3-at, magunkban a technika döbbenetes haladásáról motyogva, nem is gondolnánk, hogy a gyökerei már a nyolcvanas évek közepe táján léteztek. A Vespa PK3 prototype a nyolcvanas évek eleji, modernnek és előremutatónak tartott dizájnra váltotta a klasszikust, még erősen befolyásolva a Star Wars popkulturális hatásaitól. Akár maga Syd Mead is tervezhette volna – de csak egy nagyon rossz napján.


Triumph Tessy

Nem meglepő, hogy ez a formaterv is az ötvenes évekből származik, amikor a dizájnerek egy négyhónapos kiskutya lépteinek határozottságával keresték a formatervi arányokat az űrhajók és a földi, belsőégésű motorral hajtott járművek között. (Nálunk éppen van egy négyhónapos kiskutya, innen a képzavar.) Szentségtörés: a modern Triumph motorok a számomra gyakran egy elkúrt streetfighter-építés befejezetlenségét sugallják. A Tessy pedig azt, hogy valamikor az ötvenes években titokban létezett már a Teletubbies, és a kis gyökerek robogóval közlekedtek a bolygójukon.


Cezeta 502

Az orrtokmányos járműszerelvényre nehezen találok szavakat. De nem csak azért, mert a Cezeta 502 annyira rút, hanem mert korcs arányainak csúfságában is annyira gyönyörű a pótkerekével, orrcsomagtartójával, kormánynyaknál levő fémkeretes kontroll-lámpáival és a többi csodálatos részletével.


Moto-Rumi

A veteránosok most biztosan hörögnek, de a Rumi több típusát (talán mindet) valakik biztosan számon tartják a világ legrondább robogói között – termékenyek voltak az ötvenes évek. A sárga förmedvény ugyan érdekes formai megoldásokkal kecsegtet az esztétika skálájának két végletén, a végeredmény azonban nem áll össze elfogadhatóra. Különösen az ortopéd cipőnek beillő ülésekkel együtt.


Achilles Sport 150

A Németországban az ötvenes években pár évig élt robogógyártó Achilles-sarka mai szemmel biztosan a formaterv arányossága lett volna. A kétütemű, 50, 150 és 175 köbcentis blokkok az akkoriban szokásos palettától semmiben sem különböztek. Az Achilles Sport 150 konkrétan úgy néz ki, mint egy gonosz Danny de Vito-álca a Transformersből, átalakulás előtt: tömzsi és béna.


A Yamaha Ploof koncepció sosem valósult meg, pedig környezetvédelmi szempontból nagyon hasznos lett volna: a szocreál várótermi műanyagszékeket újra fel lehetett volna használni. A lényeg itt a kényelem, amely talán nem teljes, lábnak megfelelő felület hiányában keresendő, ráadásul a futómű nem tűnik létezőnek: a beapplikált keréken kívül nyoma sincs, hacsak nem kifejezetten egyenes haladásra tervezték. A jövőben talán nem lesznek kanyarok.
 
Ha van még tippetek, szívesen látom őket!

84 komment

Címkék: yamaha honda furcsa beat robogók spacy

süti beállítások módosítása