Ne hidd, hogy ennyire vágom a dátumokat. Az se esett le, hogy 30 éves lesz idén Terminator, a Schwalbe születési időpontjáról meg aztán végképp nem gondolkodtam, csakhogy megláttam a TB-n egy videót, amin a Red Bull szervezésében valamiféle Schwalbe szülinapi összeröffenést tekinthettünk meg értelmes szemeinkkel.
A Schwalbe valóban 1964-ben készült el, hogy pontosan melyik napon gördült ki az első a gyárból, az tök mindegy, de az esemény július 6.-án volt Suhlban. Ahonnan ugye kelet-európa Vespája jött.
A Schwalbe a VEB Jármű és Berendezés Művek Schul-i gyárának terméke Simson márkanév alatt. A cél a nyugat-európai piac számára exportálható minőségű jármű gyártása volt.
A legelső, 1964-es típus még háromsebességes kézi váltós volt, és a KR 51 nevet viselte. A KR a Klein Roller rövidítése volt, nem hiszem, hogy fordítani kell. Az 51 az 50 köbcentire célzott, a plusz egy adta a növekményt az előd típushoz, a KR 50-hez képest, amely a Simson első robogója volt ha jól tudom. A KR 51-es pedig az első kétütéses volt: akkora siker lett, hogy '64-től '86-ig gyártották.
A közhiedelemmel ellentétben a Schwalbe nem utódja a Simson Star-nak. Ugyan elég sok közös vonásuk is van, de valójában párhuzamosan készültek: a Star-t szintén '64-től gyártják. A modellapetta két eltérő vonalát alkották: a Schwalbe az ún. fecske, a Star pedig a seregély. (A "star" szó németül seregélyt is jelent.) Ez a gyakorlatban a kismotor és a robogó forma megkülönböztetését jelenti.
Magyarországon volt variáció abból, hogy mivel mindkettő gyárilag két személyes, nem lehetett segédmotorként használni, hiába csak ötvenesek voltak. Hogy aztán rendszám nélkül is kaphatók voltak-e, arra már nem emlékszem.
1965-től már lábváltóval is gyártották a Schwalbét, a '68-as modellfrissítés (KR 51/1) után pedig csak azzal. Addig 375 ezret adtak el, a komfortosabb, hidraulikus rugóstagokkal szerelt K típusból még 185 ezret, majd többszöri modellfrissítés után jött a 4 sebességesként is kapható S51 -egy blokkos típus 1980-ban, de ma a fanatikusok a régebbi turbóhűtésesre esküsznek. A KR51/2 összesen vagy 400.000-es darabszámban kelt el.
1986-ban abbahagyták a gyártást az akkor már elavult kismotornak: elég nagy baki volt, hogy helyette a gyalázatos SR 50-et tudták csak felmutatni, aztán 1990-ben a rendszerváltás be is tett a sikertörténetnek. A Schwalbe történetének itt teljesen vége is lett volna majdnem, ha nem lett volna pár éve a Schwalbe optikáját utánozva egy elektromos robogó projekt.
Ez elvileg létezik és kapható, nagyon sok euróért (két milla felett van!), úgyhogy ez már sajnos nem ugyanaz: nem lesz a nép közlekedési eszköze.
De az eredeti Schwalbe akkor is él. Reméljük, még 50 év múlva is fog!
tcomment feed
Nincs megjeleníthető elem