Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Negyvennel a gyalogosok közé

2013.05.23. 16:40 kőbájker

e-roller (8 of 15).jpg

Óvatos duhajként ülök minden járműre, hiszen sosem lehet tudni, milyen meglepetéssel szolgál. Az e-Rollertől egyenesen paráztam: azt hallottam nagyon megy és ránézésre is félelmetes, főleg, hogy ez tényleg roller. Üülés ugyan jár hozzá, de nem kötelező a használata. Anélkül viszont nálam kizárt! 

10 perccel azelőtt érkeztünk a Hosuba Garázsba, ez e-Rollerek lelőhelyére. Pár perc után nem találtam a kulcsomat, pedig mindig az övemen levő karabinerre akasztom, de mivel szórakozott hülye vagyok, simán előfordulhat, hogy leteszem valahova, vagy benne hagyom a zárban.

Óva intettek ettől. A szalon ugyanis a Boráros téren van, arrafelé meg sok a vicces ember a turistáktól a hajlékosokig, és ha nem akarom, hogy valaki a benne talált kulcs miatt belelkesedve elvigye egy körre a motoromat, jobb, ha meggyőződök, hogy nem maradt a kinn. Nem véletlenül nem tolják ki a motorokat a szalon elé: megunták, az illem és a magántulajdon határaival tisztában nem levő érdeklődőket, a lazázókat vagy az egymást a motoron fényképező japán turistákat leszedegetni a gépekről. 

e-roller (12 of 15).jpg

Vicces, de az e-Roller VSXR1300 sem kevésbé az.

Tisztázzuk először is azt, hogy nem robogó, a robogóblogba csak kis színesként fér bele. Így értelmetlen bármihez is hasonlítani. Akármennyire is szörnyűnek  tűnt elsőre, gyorsan a homlokomra csaptam: ez egy roller. Oké, kissé túlmotorizált az 1300 Wattos teljesítményével, bár nem tudom, egy ember hány lóerős, miközben lábbal hajtja a mezei rollert. A 2 lóerő azonban egyáltalán nem kevés, sőt.

e-roller (14 of 15).jpg
Az elektromotorral az a helyzet, hogy a maximális nyomatékát azonnal leadja, nem fordulatszámfüggő. Így a gáz csavarására - amely nem egy teljes markolat, inkább egy gyűrű a markolat belső részén - ijesztő rántással indul el. Nem néznéd ki belőle. Persze előtte el kell fordítani a gyújtáskulcsot, amit semmiféle hangjelenség nem kísér, csak a gázmarkolat melletti töltöttség-visszajelző lámpákon látjuk, hogy be van kapcsolva. Ha az ember benézi, és véletlenül meghúzza a gázt, könnyen burleszkbe fordul a dolog.

e-roller (4 of 15).jpg

Nem megy őrült módon, de ez relatív, mert rollernek egyenesen brutális. 40 km/h végsebesség (az XJR órája szerint) eléggé jelentős, főleg, hogy akár a járdán is lehet ennyivel tépni, de bízzunk a júzerek józan ítélőképességében.

e-roller (7 of 15).jpg

A kormányzás rolleres. A futómű azonban ahhoz képest komoly: hátul lengővilla, két rugóstag állítható előfeszítéssel, elöl pedig egy csupasz rugó támaszkodik a mart alumínium és acél elemekből álló rácskeretes futóműre. Nincs teleszkópvilla: kicsit a BMW-kre emlékeztető lengőkaros megoldás pótolja az ilyen kicsiben minden bizonnyal nem kivitelezhető hagyományos megoldást. Egészen masszív...

e-roller (5 of 15).jpg

Elöl-hátul kormányról vezérelhető mechanikus tárcsaféket találunk: dobfék megoldhatatlan lett volna a mini, 6,5 collos felniken, ilyen apró járművön. A gumik olyan szélesek, hogy legszívesebben döntögetnéd kanyarban, de ezzel felesleges próbálkozni; viszont vannak annyira ballonosak (90/65), hogy valamit azért csillapítanak.

e-roller (2 of 15).jpg

Miért van erre szükség? Nemcsak vakítás, hanem mert egy átlagos rollerhez képest igen nehéz. 35 kg pont annyi, hogy nem kapod a hónod alá. A súly az akkucsomagnak köszönhető, ami a trepni alatt lakik. Bizonyos szempontból hasznos, mert a legmélyebb ponton van, ezzel pedig fokozza a stabilitást. Ha pakolni kell, az akkucsomag kivehető, táskába van csomagolva fülekkel, így be tudod dobni a csomagtartóba és utána küldeni a nélküle már könnyű rollert.

e-roller (1 of 15).jpg

Persze összecsukható a kormányoszlop mögötti kar segítségével. LED-es lámpák alkotják a felszerelést, meg egy bicikliülés. Bár paráztam tőle, ülés nélkül sem vészes, állva is könnyedén vezethető, de észnél kell lenni, mert 2 lóerővel, negyvennnel csúnyát lehet esni, hiába hatékonyak a fékek. 

e-roller (3 of 15).jpg

A gázkar mellett - ahol egy motoron az önindító lenne - van egy teljesítménycsökkentő gomb azoknak, akiknek túl erős. Nem mondom, hogy teljes teljesítményen közúti közlekedésre maradéktalanul alkalmas, de kis utcákban, rövid távon tökéletesen működik, és még a rettenet útviszonyainkon is olyan, mintha jármű lenne alattunk.

e-roller (11 of 15).jpg

A hivatalos besorolása szabadidős sporteszköz, mint egy gördeszka vagy igazi roller. Ez valószínűleg egy joghézag, jogosítvány nem kell rá, de nem vehet részt vehet a közúti forgalomban. Nincs is erre szükség: tökéletesen el lehet vele surranni járdán, kerékpárúton és hasonló, hatékonyabb útvonalakon.

e-roller (9 of 15).jpg

Mivel nem minősül járműnek, nagyjából ott megyünk vele, ahol akarunk, kivéve a közutat, amelyen való közlekedés viszont egyelőre nem képezi rendőri zaklatás tárgyát, ellenben forgalmas szakaszokra azért nem ajánlanám. Egy biztos: kerékpárnak is csak akkor minősítették volna, ha 300 wattot nem haladja meg a teljesítménye.

e-roller (15 of 15).jpg

Annak ellenére, hogy csak szabadidős sporteszköz, fel van szerelve lámpákkal, igaz, az elsőből nagy hatékonyságot nem nézek ki. Egészen vicces a duda, pontosabban a csengő, ami még biciklire is primkó lenne: egy darab lemezt kell hátrahúzni, hogy nekiütődjön a csengőtestnek, vicces kis hangot hallatva.

e-roller (13 of 15).jpg

A hatótáv kb. 25 km. Ez arra a célra, amire ez a jármű való, tökéletesen elég, szinte csak hetente kell tölteni. Azok a szerencsések, akik nem laknak túl messze a munkahelyüktől, környezetbarát módon tudnak így közlekedni - ha nem kerülne 180 ezerbe, félnék, hogy barmok száguldoznának negyvennel a járdán. Mellesleg a 100 kilóm alatt ment negyvenet, ki tudja, mit művel egy 60 kilós emberrel? 

A fenntartási költség töredéke egy autónak, de nyilván a fogyasztás nem nulla, forintokban realizálható töltési költség van. Van szervizköltség is akkucsere formájában, de ez nem vészes, használattól függően kell néha rákölteni negyvenezret 2-3 évente. A csúcsmodell azért nem olcsó. A gyengébbek talán még jobban megérik, csak azokkal sportolni, meg ökörködni kevésbé lehet.

A hangja valami fenomenális, ez csak utólag visszanézve tűnik fel: mintha X-szárnyú vadásszal indulnál a yavini csatába. Nem gondolnád, de ez valójában az exhibicionisták járműve. Soha, semmivel nem néztek meg így. Sem az MT-01-el, sem a hangos kipufogós Harleyval. Forogtak utána, autók lassítottak le, bár a csajok nem hiszem, hogy felizgultak. 

komment

Címkék: e-roller

süti beállítások módosítása