A robogókat általában vagy szappantartónak, vagy (a retrofíling kedvelői) pléhdoboznak szeretik látni. Mintha ez a műfaj csakis a karosszériás pöcsköszörűké lenne.
Pedig egyáltalán nem így van: az átépítőkön kívül van olyan gyártó is, aki sutba vágja a műanyagot és a csupasz motorkerékpárok mintáját alkalmazza a robogóján is. Ilyen a Honda Zoomer, amit amerikában Ruckusnak hívnak.
Suzuki GSX 1400
Ha nem is olyan lehengerlő a dolog, mint a sok műanyagmotor után egy jó GSX 1400-ast látni, vagy a Winkler XJR 1300-asát (ami a kedvenc motorom, csak én nem vagyok fehér-fétisiszta), de számomra baromi szimpatikus, mert egy kicsit közelíti a motorok státusza felé ezt a nem túl komolyan vett járműkategóriát.
A régebbi, dobfékes típus, extra dobozzal a vázban
Még akkor is biztosan jobban tetszik nekem a legtöbb robogónál a Zoomer, ha az egyik legjellemzőbb praktikumot simán fel kell áldozni: a rakodóhelyeket és némileg a sisaktartót.
(Más kérdés, hogy bátor ember, aki a sisaktartóban hagyja a sisakját, hogy aztán együtt lopják és új értelmezést nyerjen a bukó.)
2002 óta gyártja a Honda és a maga nemében forradalmi – annyira, hogy komoly pimpelési mozgalmai indított. Az amúgy is épített robogónak kinéző jószágot gyakran optikai tuningolják szénné: a szolidabb tengelytávnövelő beavatkozáson túl néha olyan hátsó úthengereket kap, hogy hunyorítva azt hinnéd, ez lesz a következő Batman-motor. Legalábbis Batman ilyennel simán mehetne parizerért a közértbe.
Bár van 250-es változata is - a Big Ruckus – egy klasszikus, B jogsival vezethető ötvenesről beszélünk. Azt gondolnád, egy ilyen karakterhez nem illik a kétütemű visongás, és igazad van: ez bizony négyütemű.
Big Ruckus
Cserébe nyilván a teljesítmény annyira nem vagány, mint a külső: a vízhűtéses kis egyhengeres négy lóerőt tud 7500-as fordulaton, a vége valahol 60 körül lehet, így ezzel nem tudnak egymásra licitálni a robirészerek, hogy kinek megy jobban 72,5-nél. Mondjuk 72,6-al.
A benzinkútnál azonban az ifjú tuningrobogós biztosan lesápad, mert a Zoomeresnek jóval több marad a zsebpénzből: ez nem fog 4-6, vagy több litereket enni, inkább a felét sem. (A júzerek valahol a gyári adat feletti 2 literről beszélnek.)
Ebben nem csak a négy ütem segít, hanem az is, hogy könnyű: mindössze 82 kilogramm, ami az én jelenlegi titkos, még el nem készült, a mopedrallyra vásárolt robogómnál vagy 20 kilóval könnyebb. Pedig méretekben minimális a különbség, tehát a Zoomer elvileg nem kicsi. A kerekei azonban a régi klasszikusok rémálom-futóműveit idézően csak 10 collosak, amin viszont elöl 120/90, hátul 130/90-es, tehát igen ballonos gumik vannak, így az az átmérő megvan, ami remélhetőleg mai szinten elfogadható úttartást tesz lehetővé. Sőt: jó játéknak tűnik könnyű terepre is.
Kis fogyasztás, 2008-tól már befecskendezős, hosszú élettartamú négyütemű blokk, rossz útra való alkalmasság, zsír külalak: a piac egyik legszimpatikusabb járműve a Zoomer, nálunk újonnan kb. 6 kilóért, ami nem is sok. És még a sisaktartóról sem kell lemondanunk: valójában zárható sisaktartó van az ülés alatt, ami annak felhajtásával érhető el ugyanúgy, mint más robogókon. Csak ez nem teszi rejtetté a cuccot és nem szórhatsz bele aprólékot, valamint félő, hogy egy-két belelkesült szellemi nagyság kifeszegeti a sisakot akár darabokban a csövek közül, ha nem jut eszébe az ülést szétbarmolni.
Persze hazudnék, ha azt a látszatot akarnám kelteni, hogy a Zoomer/Ruckust – főleg ilyen adottságokkal – nem tuningolják szénné. Csakhogy ez nem általános, mint a magyar használt robogó piacon, ahol alig találsz széria robogót. Mert bizony a 9-10 lóerőre húzott gyári blokkon túl nemhogy 125-150-es blokkokat építenek bele az ötvenesbe, hanem egyenesen Suzuki GSXR 600-as, 120 lóerős verzió is létezik, amire egy véletlenül értelmes tecső kommentelő azt írta: végre egy robogó, ami dagadt csajokat is elbír!
A Ruckus/Zoomer kétségkívül állat, a pimpek pedig megérnek egy rövid videót is – csak a buzizenét nem értem most sem.
tcomment feed
Nincs megjeleníthető elem