Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Kelet-Európa Vespája 50 éves!

2014.07.21. 14:48 kőbájker

schwalbe kr 51.1.jpg

Ne hidd, hogy ennyire vágom a dátumokat. Az se esett le, hogy 30 éves lesz idén Terminator, a Schwalbe születési időpontjáról meg aztán végképp nem gondolkodtam, csakhogy megláttam a TB-n egy videót, amin a Red Bull szervezésében valamiféle Schwalbe szülinapi összeröffenést tekinthettünk meg értelmes szemeinkkel. 

 A Schwalbe valóban 1964-ben készült el, hogy pontosan melyik napon gördült ki az első a gyárból, az tök mindegy, de az esemény július 6.-án volt Suhlban. Ahonnan ugye kelet-európa Vespája jött.

A Schwalbe a VEB Jármű és Berendezés Művek Schul-i gyárának terméke Simson márkanév alatt. A cél a nyugat-európai piac számára exportálható minőségű jármű gyártása volt.

schwalbe keresztmetszet.jpg

A legelső, 1964-es típus még háromsebességes kézi váltós volt, és a KR 51 nevet viselte. A KR a Klein Roller rövidítése volt, nem hiszem, hogy fordítani kell. Az 51 az 50 köbcentire célzott, a plusz egy adta a növekményt az előd típushoz, a KR 50-hez képest, amely a Simson első robogója volt ha jól tudom. A KR 51-es pedig az első kétütéses volt: akkora siker lett, hogy '64-től '86-ig gyártották.

kleinroller-simson-schwalbe.jpg

A közhiedelemmel ellentétben a Schwalbe nem utódja a Simson Star-nak. Ugyan elég sok közös vonásuk is van, de valójában párhuzamosan készültek: a Star-t szintén '64-től gyártják. A modellapetta két eltérő vonalát alkották: a Schwalbe az ún. fecske, a Star pedig a seregély. (A "star" szó németül seregélyt is jelent.) Ez a gyakorlatban a kismotor és a robogó forma megkülönböztetését jelenti.

reklame-kleinroller-schwalbe.jpg

Magyarországon volt variáció abból, hogy mivel mindkettő gyárilag két személyes, nem lehetett segédmotorként használni, hiába csak ötvenesek voltak. Hogy aztán rendszám nélkül is kaphatók voltak-e, arra már nem emlékszem.

Simson Schwalbe (26).jpg

1965-től már lábváltóval is gyártották a Schwalbét, a '68-as modellfrissítés (KR 51/1) után pedig csak azzal. Addig 375 ezret adtak el, a komfortosabb, hidraulikus rugóstagokkal szerelt K típusból még 185 ezret, majd többszöri modellfrissítés után jött a 4 sebességesként is kapható S51 -egy blokkos típus 1980-ban, de ma a fanatikusok a régebbi turbóhűtésesre esküsznek. A KR51/2 összesen vagy 400.000-es darabszámban kelt el.

e-schwalbe.jpg
1986-ban abbahagyták a gyártást az akkor már elavult kismotornak: elég nagy baki volt, hogy helyette a gyalázatos SR 50-et tudták csak felmutatni, aztán 1990-ben a rendszerváltás be is tett a sikertörténetnek. A Schwalbe történetének itt teljesen vége is lett volna majdnem, ha nem lett volna pár éve a Schwalbe optikáját utánozva egy elektromos robogó projekt.

Ez elvileg létezik és kapható, nagyon sok euróért (két milla felett van!), úgyhogy ez már sajnos nem ugyanaz: nem lesz a nép közlekedési eszköze.

De az eredeti Schwalbe akkor is él. Reméljük, még 50 év múlva is fog!

Címkék: kis színes simson simson schwalbe

süti beállítások módosítása