Hirdetés

image.jpeg

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Stílusosabb, mint egy ősi Vespa

2015.03.11. 12:02 Zomborácz Iván

Ducati Brio 1965-ből. A mechanikát alapból egy lemez takarja, így viszont látszik a blokk és a hajtás

 

A Malaguti Phantom F12 R robogóból készült ugyan egy speciális Ducati MotoGP kiadás, de nem az volt az egyetlen Ducati feliratú robogó a világtörténelemben. És hiába pörögnek a pletykák folyamatosan, hogy jön a Ducato Scooter, azért érdemes tudni, hogy nem csak jön, de már itt is volt. Sőt, voltak, mert nem egy darab készült.


duc_cruiser_valtoja.pngA Ducati Cruiser 175 automata váltója. Akkoriban kuriózum volt

 

A Ducati 1950-ben szánta rá magát először, hogy belépjen a robogók piacára. A Ducati Cruisert ma műszakilag innovatív projektként mutatnák be, de 1952-ben ezek a szavak még nem szerepltek ötvenszer minden prezentációban. Pedig sok újdonságot hozott magával, ez volt az első négyütemű olasz robogó, ráadásul arrafelé az automata váltó is újdonságnak számított. A 175 köbcentiből eredetileg 12 lóerőt préseltek ki, de végül csökkentették a kompressziót 7,5:1-re, ezzel 7,5 lóerőt esett a teljesítmény. Erre a méltatlan downgrade-re az olasz hatóságok miatt volt szükség, akik 50 km/h-ban korlátozták a robogók végsebességét.


duc_cruiser.png

Ducati Cruiser 175


A Ducati nem próbálta megfogni a költségeket, az alulvezérelt, felülszelepelt tolórudas blokk új fejlesztés volt, ahogyan a váltó is, és az egész modellt átlengte a luxus. Egy akkori sztármérnök, Giovanni Fiorio felelt a fejlesztésért, a külsőt pedig a luxusautó-karosszériáriól híres Ghiával terveztették meg. Mégsem lett versenyképes, a Vespa és a Lambretta lemosta a színről, két év alatt mindössze ezer darabot gyártottak belőle.


duc_cruiser_eloszerias.png

Egy előszériás Ducati Cruiser


Majdnem tíz év kushadás után viszont nem bírtak magukkal, ás újra elkezdtek egy robogót gründolni. Olaszok, na, robogóval jártak dolgozni, és vérzett a szívük, hogy más gyártók termékeivel kell ezt tenniük. A Brio projekttel a fiatalokat akarták megfogni, egy sokoldalú, praktikus jármű volt a cél, ami egyfajta kiváltása lehetett volna a tömegközlekedésnek. A Ducati a menedzsmentje a kor egyik legjobb nevű tervezőjét, Gio Pontit kérte fel a munkára. 1963-ban rántották le róla a leplet Milánóban, addigra már csak kevesen emlékeztek a Cruiser 175 csúfos bukására.


gio_ponti.png

A mester: Gio Ponti


Gio Ponti, aki korábban a Fiat 600 csúcskivitelén dolgozott, bátran nyúlt a szokatlan megoldásokhoz. Az alap egy egyszerűbb kétütemű motor volt, hogy bárki megengedhesse magának.Az önhordó karosszéria kovácsolt acélból készült, a 47,6 köbcentis blokk pedig egy tank benzinnel 220 kilométeres hatótávolságot adott 40 km/h-s sebességnél. A bemutató után készült még egy 100 köbcentis változat is, amit a bolognai közlekedési rendőrök használtak. A Brio egészen 1967-ig volt gyártásban, de nem lett átütő siker, manapság már csak aukciókon fordul elő.


ducscoot1.png

A Ducati Brio tervei


Azóta sem készült a Ducatinál hasonló koncepció, de ettől még időről-időre felbukkan a pletyka, hogy újra beleugranának robogógyártásba. Most is aktuális a téma: Claudio Domencali, a Ducati ügyvezetője interjút adott az olasz moto.it lapnak, és megint előkerült a kérdés. Eddig változó intenzitással határolódtak el a feltételezésektől, például a közép-kelet európai régióért felelős kollégájuk 2011-ben (amikor már javában dolgoztak a Scrambleren!) még azt mondta nekem, hogy nem terveznek ilyesmit, 2013-ban Domencali az MCN-nek annyit már finomított ezen, hogy belátható időn belül ne számítsunk rá. Most még egy fokkal engedékenyebben nyilatkozott: "egy Ducati emblémás robogó nem lenne szentségtörés".


ducscoot2.png

Ducati Brio szemből


Azt is hozzátette, hogy ha egy robogó gördülne ki a gyárukból, arra igaznak kellene lennie a cég fő arculati elemeinek, így kötelező a nagy teljesítmény, a látványos formaterv és a magas minőségérzet. Egyébként nem kizárt, hogy egyszer meg fogják építeni a saját robogójukat, hiszen egy időben elképzelhetetlen lett volna tőlük egy cruiser vagy egy túra-enduró, ne adj isten egy scrambler, mostanra viszont mind a három szerepel a kínálatban, sőt, a Multistrada a cég egyik legsikeresebb modellje. Ráadásul szintén a prémium kategóriában halászó BMW is sikerre vitte a robogó projektjét a C 600 Sport és C 650 GT típusokkal, vagyis látszik, hogy ez egy járható út a többi európai gyártó számára is.

ducscoot3.png

Címkék: történelem robogó ducati cruiser brio