Hirdetés

image.jpeg

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Élet-halál harc kicsiben

2011.12.11. 15:39 kőbájker

Aki olvassa a robogóblogot, tudja, hogy nagy kedvenceim a tereprobogók és mopedek, főleg a klasszikus ritkaságok. Ennek praktikus oka van: marha jó móka csapatni gyök kettővel, mert egyrészt relatív költséghatékony, másrészt így nehezebb kitörni kezed-lábad, bár korántsem lehetetlen.

A klasszikusok igen kevéske végsebessége bőven elég földúton, főleg, ha az van olyan rossz minőségű, hogy a reménytelenül szar futómű mini élet-halál harccá tegye a kalandozást.

Nem csak a Honda, a Yamaha is gyártott hasonló mopedet, amelyre még Árpád hívta fel a figyelmemet egy aukciós oldalon, mint unatkozós hideg téli napokra ajánlott időtöltést. Sajnos a bringa nem állt meg annyira kevésben, amennyit nekem látatlanban, kipróbálás nélkül megért volna, a képek pedig korántsem voltak biztatóak, így másé lett.

Pedig maga a típus igen szimpatikus: ez a Yamaha Sting.

Kellőképpen ritka madár ahhoz, hogy felkeltse a hozzáértők figyelmét. A konstrukció meglehetősen hasonlít a Honda PX/PX-R párosra (már akkor is egymást koppintották a gyártók), házon belül pedig a QT50 Yamahopper ugrik be először a váz formája és a blokk miatt, de az csak egy mezei moped. Igaz, rendelkezik egy különlegességgel, ami talán a Sting is örökölt: a gyújtás úgy van kialakítva, hogy berúgáskor erősebb a szikra, de a fordulatszám korlátozva van, hogy ne pörögjön fel túlságosan, majd ez a korlát járó motornál megszűnik.

A Sting igazi különlegessége konkrétan nem a blokk: a fekvő léghűtéses hasonló a korabeli megoldásokhoz. A kardánhajtás azonban igen egyedi. A roppant teljesítménynél nem hiszem, hogy a kardán terhelésváltási reakcióitól félni kell, sőt, örökre elfelejthetjük a variátorszíj-cserét. Igaz, a variátoros hajtás előnyeit is. A kuplung röpsúlyos ugyan, de csak egyetlen, nem változó áttételű sebességi fokozat van. Hívhatjuk úgy is: automata váltó, előre fokozat.

A Sting csak berúgóval indul, de már keverékolajozással működik, külön olajtartállyal, mint a mai robogók.

Egy ilyen motorkához nem csak szerencse, bátorság is kell: ugyan nem hiszem, hogy túl gyakran elromlik, de ez nem Jog, amihez minden sarkon van egy tonna alakrész. Ha lenne ilyenem, nem tudom, merném-e ütni a terepen. Lehet, hogy csak beraknám a vitrinbe nézegetni. 

 
Sajnos csak ilyen színvonalú videók elérhetők

9 komment

Címkék: yamaha sting