Hirdetés

image.jpeg

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Sikíts Linda, sikíts!

2011.09.01. 18:41 kőbájker

Nálunk nyugatabbra a motorkerékpáros kultúra sokkal szélesebb spektrumát hozta létre a "haldokló" kapitalizmus. Olyan népszerű kategóriák léteznek, amelyeket mi alig ismerünk.

Miközben Magyarországon a robogók csak a kilencvenes években terjedtek el, és amíg a moped/mokick vonalból a hetvenes-nyolcvanas évekre csak lindás Babetta, Simson és társai jutottak, addig Nyugat-Európában eszméletlen mennyiségű kis 50-es típus létezett. Olyan nagynevű gyártók, mint a Puch, Sahcs, Hercules, Peugeot, Motobécane rengeteg típussal jöttek ki a hatvanas évek óta, mindkét kategóriában.

A moped szó eredetileg a pedálos segédmotorokat jelölte, de ma már elmosódott az egzakt jelentés, általános gyűjtőfogalom lett. A mokick azonban egyértelműen a berúgós típusokat jelöli: sok olyan létezik, amelyet mind berúgós, mind pedálos változatban is készítettek. Még a magyar piacon is volt ilyen, pl. a Komár, amely a nyolcvanas évek cikinek tartott kényszermegoldásából mára szép, becsülendő veteránná érett. 

Természetesen az európai és amerikai moped-kultusz kitermelte a maga kettyósait, akik motorépítéshez ezeket a kis bringákat találták meg. Ma már külön cégek szakosodnak arra, hogy elképesztő minőségű tuningot hajtsanak végre a civilben észrevehetetlen kis haszonállatokon.

Magyarországon erre nincs kereslet, pedig a szomszédból fillérekért hozzák a levetett, 10-30 éves, tök jó állapotú alanyokat. Azt hiszem, mi még éretlenek vagyunk ehhez: még kell a pöcshosszabító jelleg a kétkerekűeknél is, három lóerőben pedig ezt nem találjuk meg.

Talán a jövőben egyre többen kapnak kedvet, hogy a motorépítés legolcsóbb módját kipróbálják, vagy hogy kipofozzanak, illetve megvegyenek egy veteránná vénült klasszikust. Állítom, ma már egy Simson Schwalbe-val vagy egy Komárral is meg lehet jelenni. Sőt, mégy egy Verhovinával is, csak az - a nálam hozzáértőbbek szerint - nem biztos, hogy eljut a célig.

Addig is csorgassuk a nyálunkat együtt: kis reszeléssel még egy moped is lehet szívdöglesztő. 

 

21 komment

Címkék: tuning moped