Hirdetés

image.jpeg

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Pitbullt a robogó mellé!

2011.07.11. 18:00 kőbájker

Nem tudom pontosan, hány robogóm volt életemben, de kettő biztosan, mert annyit elloptak. Az egyiket már meséltem, de a másik sem kevésbé gusztustalan sztori: tízemeletes ház harmadik emeletéről, ráccsal lezárt folyosóról vitték el. Úgy, hogy négy lakás volt a szinten, de csak kettő a rács mögötti folyosón, amiből az egyikben mi laktunk. Tehát ez sem olyan szituáció volt, mintha őrizetlenül hagytam volna a Blaha Lujza téren lopj el köcsög! felirattal.

Logikusnak tűnik, hogy az ember védekezni próbál, mint a jólnevelt tinilányok. Sajnos itt azonban nem elég, ha letakarod az eszközt. Konkrétan nekem az se volt elég, hogy összeragasztgattam mindenféle ragtapasszal, hogy még annál is szakadtabbnak nézzen ki, amilyen volt.

Persze tizenpár év alatt javult a helyzetem, most van garázs, de az őrzés ellenére a csodákban nem bízom. Sőt: úgy gondolom, hatékonyan védekezni nem csak éjszaka kell, amikor robi alszik, hanem nappal is. Nem túl nyerő, ha elugrasz a közértbe két ütemmel, majd két lábbal kell hazamenned. Igazából itt lehet a riasztóknak nagyon nagy szerepe, mert rajtad kívül senki mást nem érdekel a vijjogás, de ha te meghallod, van esélyed egy kapát felkapni, és kirontani vele a tolvaj lemészárlására.

Megkérdeztem hát Sámpit a témáról, mert ő nem csak az autóhifi, hanem az egyéb kütyük szakértője is. (Még CB rádiókat is javít/optikai tuningol, ezen beszartam.) Legfőképpen arra voltam kíváncsi, hogy milyen épelméjű megoldások vannak a védelemre, azon felül, hogy olyan típust vegyünk, amit nem lopnak - de ez nem biztos, hogy beválik. 

Az elektronikus kütyüket a passzív védelmi rendszerek közé szokás sorolni, míg az aktív védelem eszközei a láncok és zárak. Amikor kikötöd a motort egy fához, az aktív védelem. De nem nagy baj, ha aktivizálod a passzív védelmet is.

A riasztók adott esetben nagyon is aktívan nyújthatnak védelmet az ördög ellen.
Mitől is motorriasztó a motorriasztó? Felmerült bennem is a kérdés, hogy miért nem jók az autóba szánt elektronikák, főleg mert néha a motorokhoz specializált kütyük jóval drágábbak. (Lásd Winkler GPS–ét, amelyet kölcsönkértem a rallyra, és később kiderült, hogy egy hatfős komplett csapat gépparkját meg lehetne venni az árából.)

Az első fontos tényező, hogy a motorokhoz gyártott készülékeknek vízhatlannak kell lenniük, de legalábbis valamilyen szintű páravédelemmel kellene rendelkezniük. Nem árt némi üzembiztonság: kissé gáz, ha esős időben nem riaszt. Célszerű minél jobb minőséget választani, vagy legalábbis odafigyelni arra, hogy a kiválasztott példány ne egy hipermarket szezonális osztályának noname terméke legyen. A motorriasztók legyenek minél kisebbek, a kis beszerelési helyek miatt - de szerencsére egy robogónál azért mindig van elég hely.

A motoros kütyük szolgáltatásban is eltérnek autós társaiktól. A dőlés- vagy emelésérzékelő igen hasznos, sőt szinte elvárható egy jobb motorkerékpár riasztótól. Autóknál is szokás alkalmazni, de itt már csekélyebb arányban találkozhatunk vele.

Egy motorkerékpárt nem mindenki használ nap mint nap, és a kis kapacitású akkumulátor lehető legkisebb igénybevétele érdekében rendkívül fontos a kis nyugalmi (és készenléti) áramfelvétel. Hasznos extra lehet, ha riasztónk rendelkezik pagerrel, magyarul személyhívóval, mert így riasztáskor nem csak ott helyben vinnyog, hanem közvetlenül jelez nekünk. Rezgő funkciójuk segítségével hallótávolságon kívülről is érezzük a zsebünkben a riasztást.

Adott esetben 500-1000 méter hatótávolság is lehetséges. Így folyamatos lehet az összeköttetés a nyolcadik emeleti a lakásban lévő pager és a bringa között, ami lent pihen. Nem csak a nagymotorosok játéka lehet ez - sőt, robogósoknak a fokozottan ajánlott, mivel egy motort azért nehezebb ellopni.

A további tulajdonságok, szolgáltatások és kényelmi funkciók típusonként változhatnak. Általában a jármű értékéhez igazítva szokás a védelmi rendszereket is megválasztani. Erős példa, hogy a  Foshoz jelenlegi állapotában  értelmetlen GPS nyomkövetőt alkalmazni. (Azt inkább a fent említett GPS-hez kellene. Nagyértékű GPS nyomkövető GPS.)

Viszont egy alap riasztó simán megvédi, hogy új, gyanútlan gazdára találjon egy "munka érdemrendje" kitüntetéssel valószínűleg nem rendelkező „üzletember” által, csak azért, mert beszaladtunk a közértbe. A robogókat elég könnyű még kormányzárral is eltolni, vagy azt eltörni; egy dőlésérzékelős riasztó rengeteget segíthet ilyen, vagy hasonló helyzetekben.

Távindítás: ez közös kedvencünk. Vajon minek találták ezt ki? A gizdaság csúcsa távolról beindítani a kis pöfögőt, amitől biztosan nedvesednek a megélhetési plasztiklányok, és rögtön átülnek mögénk az Audis palijuk mellöl. De persze kiábrándító tényt kell közölnöm, ha a távindító funkcióval akarod megváltani a világot és a csúcsra repülni a menőségi ranglétrán: nem jön be, mert az ötvenes robogód bizony egyszemélyes. Persze lehet, hogy más oka is van.

Ez valójában egy autókba kifejlesztett dolog. Jelentősége télen, ritka esetben nyáron van, kvázi szélsőséges viszonyok között. Nagy hidegben lehet értelme előre beindítani az autó motorját, hogy üzemmeleg legyen mire beülünk. Vagy nyáron, hogy a légkondicionáló lehűtse az utasteret. Robogóknál azonban sok értelme nincs, mert az utastér nagyon tágas. A blokkot üzemmelegre előmelegíteni távirányítós indítással kopásvédelmi és egyéb okok miatt: ez azért valljuk be, kevéssé életszerű.

Vicces, hogy az olcsó kategóriájú riasztókba előszeretettel építik be ezt a fontos extrát, miközben a távirányítójuk fix kódos, nem pedig ugrókódos. Mit is jelent ez? Éppen csak azt az apró bakit, hogy a fix kódos riasztók távirányító jelét egy arra alkalmas készülékkel le lehet másolni.

Szerencsére robogóknál annyira nem jellemző ennek alkalmazása. Drágább típus esetén (ez ugye relatív) javasolt a távindítási funkciót használaton kívül hagyni, de legjobb be sem kötni. Így maximum a riasztót hatástalaníthatják elektronikusan, a motor beindítása vagy a robogó eltolása még hátra van - az előbbihez ráadásul még kulcs vagy berhelés is kell.

A legtutibb az aktív és passzív védelem együtt, így nagy eséllyel marad ott robogónk ahol hagytuk. Ellophatatlan nincs, csak túl hosszú eltulajdonítási idő. Ne legyünk restek használni a riasztót. Jobb kimenni egy téves riasztás miatt, mint gyalog a nyakunkba venni a várost!

A képek illusztrációk valódi ellopott robogókról, a scoot.net adatbázisából. Jó lenne ha nálunk is lenne ilyesmi.
 

126 komment

Címkék: lopás riasztók