Hirdetés

image.jpeg

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Mint a tetű

2011.03.29. 13:17 kőbájker

A Yamaha Mint a nyolcvanas évek végének tipikus robogója, amit szaknyelven a kiskerekűként definiálható. Jellegzetes tulajdonsága, hogy lerázza a vesekövedet, a futómű nem csak úgy általában életveszélyes, hanem valódi élet-halál játékká teszi a közlekedést a jó pesti macskaköves utakon, a villamossíneket keresztezve és minden poros-csúszós felületen, ahol erősebbet szeretnél fékezni.

Kezdjük az utóbbival, ami robogósoknak egy fontos szabály: ha poros felületen vagy, óvatosan a satuzással, mert keresztbe vágja az elejét és máris rajtad röhög a buszmegálló, tele huszonéves csajokkal – ezek a földről való feltápászkodással végződő esetek mindig ilyen helyeken történnek.

A 8 colos kerék a kilencvenes évekre már kezdett túlhaladottá válni – teljes joggal. A nagyobb kerék a malomkerekű autókkal ellentétben a robogóbizniszben nem jelent ugyanis futómű problémákat, nem lesz gond a rugózatlan tömeggel és a peres gumik okozta felnisérülésekkel - épp fordítva.

Nagyobb kerék: jobb úttartás, jobb rugózási komfort. Legalábbis is 8 colloshoz képest biztosan, mert  hiába van viszonylag ballonos gumi egy ilyen minifelnin, attól még semmit sem rugózik, cserébe alig irányítható.

A Mint ezen felül – vagy alul – baromi lassú jószág. Léteztek már akkor is lassabb robogók, de igencsak szép számmal gyorsabbak is, különösen az akkor már modernebb tárcsafékes típusok. A Mint elöl-hátul dobfékkel büszkélkedne, ha indokolatlan önbizalma lenne.
 

Előnye azonban kettő is van: egyik hogy kicsi. Ez közlekedésben a fentiek szerint sem előny, viszont nem kell profi erőemelőnek lenni az odébb pakolásához, plusz kis helyen elfér. A másik a megbízhatóság; bár én a Minten tanultam meg robogót szerelni, az leginkább az extrém használatnak tudható be. Normális körülmények között szerintem szinte soha nem romlik el.


A robogószerelés metódusa egyébként igen egyszerűnek bizonyult, ez vázolnám is pár pontban:

1. idomok leszed, 2. karbi leszed, 3. karbi kipucol, 4. karbi összerak, 5. idomok visszarak

Ezenfelül volt pár járulékos apróság, mint a kipufogó leszedése, de valójában a fenti folyamatok vázolják a dolog lényegét. Mindez azért érdekes, mert soha, de soha nem jöttem rá, mi volt valójában a baja, pedig sok-sok ezer kilométert beletettem.

Annyira sokat, hogy még a motorfelújítást is el kellett egyszer végeznem, ami ha jól emlékszem, a gyűrűzésben merült ki – bár lehet, hogy komplett túlméretes dugóbeszerelés volt, de már csak a dugattyúgyűrűs bénázásra emlékszem.
 
Amikor össze kellett rakni, nem tudtam, hogy a gyűrűt milyen irányban kell a dugóra szerelni. A gyűrű ugyanis nem kör alakú, hanem egy darabka hiányzik belőle, hogy rá lehessen feszíteni a dugóra. Mivel lövésem sem volt, okos futártársaimat kérdeztem meg erről, akik elmondták: úgy kell összeraknom a cuccot, hogy a gyűrűhézag elöl legyen, a kormány felé.

Amikor beindítás után azonnal elment a kompresszió, először nem értettem. Másodszorra felderengett, hogy aki hülye hozzá, jobb, ha nem áll neki szerelni. Mindenesetre szétszedtem, kiszedtem a törött gyűrűt és elkezdtem gondolkodni. Tudni kell, hogy az MZ-n és általában a motorokon a kipufogóleömlő elöl van – a robogón viszont hátul. Mivel én pont fordítva raktam fel a gyűrűt, éppen szét tudott nyílni annyira a kipufogórésnél, hogy megakadjon és szép csíkot húzva a henger falán el is törjön. 

Kezdődött elölről a felújítási folyamat, amitől a Mint újra jó lett, és a szokásos 3 literes fogyasztásával szolgált még sok ezer kilométeren át, gond nélkül.

Elképesztő, de még ma is ezerféle alkatrész kapható hozzá viszonylag fillérekért, egy hátsó rugóstag 5 rongy körül mozog, magát a robogót pedig némi szerencsével 2-3 tízesért dobják utánad. Persze mivel igen korosak, óvatosan szabad lelkesedni, és csakis rövidtávon – leugrani a közértbe vagy a két utcával odébb levő munkahelyre még mindig tökéletes!
 

14 komment

Címkék: yamaha