Hirdetés

image.jpeg

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • póli: Huu.. hát itt csak úgy röpködnek a fordulatok/nyomatékok..biztos manapság azért gyártják-fejleszti... (2013.12.18. 20:22) Kettő vagy négy ütem?
  • Nigger bácsi: Ezért 120 papírt? Max 80-at.. De azt is csak foghúzósan... (2013.12.18. 20:19) Kettő vagy négy ütem?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • nikarágja: Köbi! Kösz, h felhívtad a figyelmemet az Égéstérben erre a cikksorra, amit most majd jól végigolv... (2014.01.06. 10:46) Ilyen állat nincs is!
  • mosön: Van itt még 1 gyártmány: www.dorado.com.tr/en/?page_id=107 (2013.12.30. 18:38) Titokban Peugeot-kat gyártott a Honda
  • Adam88: Nekem több Yamaha Jog om is volt, illetve van is. Szerintem semmi baj nincs a két ütemmel. Rendes... (2013.12.18. 20:34) Kettő vagy négy ütem?
  • románc cuvée: A 125-ös változatra szavaztam. Talán 11 Le, és valami 10.8 Nm, ami egy személynek kényelmes 70-80-... (2013.11.30. 18:21) Hoztál szivart?
  • Róbert Rakonczai: @xunilo: Ezzel vitatkoznék ugyanis szabályosan haladhat 2 segédmotoros egymás mellett egy sávban é... (2013.10.30. 13:23) Ideje megszívatni a robogósokat?

Volt egy magyar robogóm, de nem veterán

2012.01.18. 16:30 kőbájker



A Motowell márka egy ideje már létezik, de én csak tavaly, a mopedrally előtt botlottam bele – akkor tértem vissza ugyanis a robogózásba. Igaz, áll a házunk előtt jó ideje egy ilyen, külsőre meg voltam győződve, hogy valami über menő márka. Aztán amikor megláttam a hirdetést, azt hittem, hogy kínai, így rögtön felmerül a kérdés, kell-e félni a kínai robogóktól?



Erre már csak azért sem fogok most válaszolni, mert a Motowell csak annyira kínai, mint a kaja a kínai gyorsbüfében. Sokkal inkább magyar: magyar csapat tervezte meg, igaz, a szokásos távol-keleti építőkészletből, de nekem ez biztató, az ár pedig marha jó volt. Azzal együtt, hogy törött volt, meg kellett hegeszteni az idomokat és pár dolgot meg kellett rajta szerelni.

Mindez engem marhára nem érdekelt. Ezzel a Motowell Magnet Sporttal az volt konkrét célom, hogy bírja ki a mopedrallyt. Így amikor kész lett, mentem pár tesztkört, hogy szokjam a vasat, pontosabban műanyagot. (És most vonatkoztassunk el attól, hogy lábrázást kapok, amikor az műmájerek vasnak hívják a motorokat, ami olyan szép, bennfentes szó, mint a bőrszerkó.) Nyilván nem a roppant teljesítményt és a nehéz kezelhetőséget kellett megszokni, mert kocamotoros létemre azért két keréken ehhez csak lefelé kell kompatibilisnek lennem.

A Magnet Sport azért meglepett, hiszen előtte ezer éve volt robogóm, és azok mind az akkori kiskerekű szarok voltak. Azokhoz képest ég és föld: komoly generációváltás történt húsz év alatt robogóiparban. Először is: látványos, 13 collos kerekek valaha elképzelhetetlen vastagságú, 130-as gumikkal. Valamikor sportmotorokon volt ilyen. Hihetetlen, de a régi, annak idején forradalmi, a sportmotorok apjaként megjelenő 115 lóerős Kawasaki GPZ 900R 130/80 r18-as hátsó gumival rendelkezett, a szériamotorokon elsőként elérhető 240km/h feletti sebességhez. Ma meg egy mezei, még csak nem is túl márkás ötvenes robogón hasonló a szélesség. Rögtön gondolhatnánk is arra, hogy mindez mezei parasztvakítás.

De ezt nem mondanám, mert a Magnet Sport a robogós emlékeimhez képest nagyon szépen viselkedik és egész jól kanyarodik köszönhetően az öntött kerekek mellé adott rendes futóműnek. Én ugyan utálom a robogós üléshelyzetet, amikor előttem vannak a lábaim, nem oldalt, így meglehetősen hülyén ülök a robogókon, de ahhoz képest, amihez szoktam, a Magnet sport teste hosszú, az ülése nagy, így akár variálhatom is, hogy hogyan akarok elhelyezkedni. A geometria miatt nyilván robogósan fordul és kicsit billegős is, de egész jó: kicsit nagyobb nyomatékkal egész mókás lenne. 

A fékek is frankók: adagolható és harap is mindkettő: elöl-hátul 190mm-es tárcsa van. A blokk pedig csak motoros szemmel gyenge, a régi robogókhoz képest egészen erős: végsebessége óra szerint 80 (a valóságban nyilván sokkal kevesebb), és egyáltalán nem vánszorogva éri el, bár persze 60 felett érződik a vibrációkon, hogy pörög a szúnyog. Viszont nincs olyan érzésed, hogy ez a fordulatszám-tartomány már nem üzemszerű és szét fog esni. Látszik, hogy ezen a ponton volt némi tervezés, nem a legegyszerűbb és legolcsóbb karburátort kapta meg. Igaz, a kipufogó állítólag csak ál-rezonátoros, de szerintem ez a tempó bőven elég. Főleg, hogy viszonylag kulturáltan viselkedik.

Felszereltségét tekintve a Magnet Sport teljesen átlagos. Távol-keleti tucatműszerfal, benne hamar meghülyülő, kék háttérvilágítású kvarcórával, vállalható minőségű kezelőszervek, index, duda, önindító, távolsági fény, amelynél persze ne legyenek illúzióink. A fényszóró az orridomba van építve és a foncsor hamar elszíneződik, éjszakai túrára ezzel senki ne menjen, ha nincs infravörös szemüvege. Az ülés jó formájú, divatosan nagy, alatta nyilván sisaktartó. Az akksi lent van a lábtartóban, amelynek fedelét le kell csavarozni, ha ki akarjuk szedni. Ennek csak az a hátránya, hogy könnyen kilophatja valami paraszt, előnye viszont, hogy nem kell szétszedni a komplett idomzatot, a téli csepptöltéshez, mire rájössz, hogy hol az akksi, mint a Winkler Vinóján. Vagy az akkucseréhez, ami robogósoknál nem nagy divat, pedig annyira nem feltétlenül drága például egy régi Yamaha Joghoz, amiben szinte soha nincs működő akksi, ha a hirdetéseket nézed. A Magnet Sportba sajnos nagyobb kell, majdnem motorakksi, méretben és árban is.

A Magnet Sport városban egyszerűen marha jó. Oké, a fojtás már ki volt véve, így a végsebesség és az "utazó" is illegális, de a lényeg, hogy bárki számára könnyen és biztonságosan terelhető a dugóban, nem utolsó sorban hatékony fékekkel. Rühellek a belvárosba menni, főleg a korút környékére, de az autó és a Magnet sport közötti különbséget jól szemlélteti, hogy képes voltam megállni, hogy lefényképezzek egy gyönyörű Karmann Ghiát. Egy ilyen kép egy posztba sosem árthat.

A fogyasztás a szokásos 3 liter körül alakult. Még a Mopedrallyn sem volt vészes, pedig ott inkább az üzemóra az érdekes, hiszen 10 óra alatt tettünk meg 100km-t. Ehhez képest egyszer töltöttem utána a tankot, pedig ott aztán kapott néha.

Az önsúly 104 kiló, ami nem tűnik csekélynek a régiekhez képest, de szerintem nagyban hozzájárul a stabilitáshoz: a könnyűség nem mindig előny, és azt azok is tudják értékelni, akik normálisan szeretnének közlekedni mondjuk egy mai sportmotorral, ami minden gázadásra emelgeti az elejét. Ezért van nekem régi sportmotorom.

Az alkatrészárakat pedig azok értékelik, akiknek éppen hiányzik valami. Kellett nekem pár apróság, mert ugye törötten vetem, és ezekben nem csak az a pláne, hogy lehet is kapni, hanem hogy filléres tételek. Egy oldaldekni, vagy akksi fedél nem leküzdhetetlen feladat.

Végül a Mopedrally után eladtam (persze a javított sérülések miatt igen nyomott áron, gyakorlatilag annyiért, amennyibe nekem volt), mert nem volt rá szükségem, Az új tulaj egy hónappal később felhívott, hogy valami gáz van, mert ez nem 2008-as, mint ahogy hirdettem, hanem 2002-es, megtalálta egy táblán. Megnyugtattam, hogy itt egy apró ellentmondás lesz a javított kasztni kivételével újszerű állapot, a 3700km-es óraállás és a szinte új gumik tekintetében. De az igazság az, hogy egyrészt a típust 2007 vagy 2008-tól gyártják, másrészt maga a Motowell márka sem létezett 2002-ben. 

Megnyugtatásképp felhívtam a márkaképviseletet, ahol elmondták, hol lehet megnézni az alvázszámban a gyártási évet. Ha jól emlékszem, a tizedik karakter.

Ma már azt mondom, simán vennék újra ilyet, csak sajnos annyiért a büdös életben nem találok. 

29 komment

Címkék: motowell

süti beállítások módosítása